ارزیابی کیفیت عملکرد تیم سلامت در زمینه مراقبت های پیش از بارداری، حین بارداری و پس از زایمان با استفاده از آزمون بالینی ساختاردار عینی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
طبق بیانیه سازمان جهانی بهداشت کلید پیشگیری از مرگ و میر مادران مراقبت های بهداشتی با کیفیت است. اولین گام در ارتقای کیفیت مراقبت ها، ارزیابی کیفیت ارائه این خدمات می باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت عمل کرد تیم سلامت در ارتباط با مراقبت های پیش از بارداری، دوران بارداری و پس از زایمان طراحی و انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی 105 پزشک و مامای تیم سلامت که در مراکز بهداشتی تحت پوشش مرکز بهداشت شماره سه مشهد شاغل بودند، به روش سرشماری وارد شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه مشخصات فردی و سه آزمون بالینی ساختاردار عینی در زمینه مراقبت های پیش از بارداری، دوران بارداری و پس از زایمان بودند. مشارکت کنندگان پس از تکمیل پرسش نامه مشخصات فردی ایستگاه های طراحی شده آزمون بالینی ساختاردار عینی را که برای مراجعین فرضی طراحی شده بود، به ترتیب گذراندند.
یافته ها
بهترین عمل کرد تیم سلامت در حیطه مراقبت های پیش از بارداری (1/ 98 درصد عمل کرد خوب) و ضعیف ترین عمل کرد در حیطه مراقبت های پس از زایمان (52/ 49 درصد عمل کرد خوب) مشاهد شد. در حیطه مراقبت های پیش از بارداری اخذ شرح حال (100 درصد) و ایمن سازی (7/ 65 درصد)، در حیطه مراقبت های دوران بارداری اخذ شرح حال (100 درصد) و تجویز صحیح مکمل ها (76/ 24 درصد)، در حیطه مراقبت های پس از زایمان نیز ارزیابی مادر پس از زایمان (09 /98 درصد) و ارائه توصیه های لازم (57 درصد)، به ترتیب بهترین و ضعیف ترین کیفیت عمل کرد توسط تیم سلامت ارائه شد. بین سن (04/ 0=P) و سابقه کار (006/ 0=P) با نمره کیفیت مراقبت های پیش از بارداری، بین مدرک تحصیلی و کیفیت ارائه مراقبت دوران بارداری (02/ 0=P) ارتباط آماری معنی دار مشاهده شد.
نتیجه گیری
نتایج کلی نشان داد که کیفیت عمل کرد تیم سلامت در ارائه مراقبت های پس از زایمان مطلوب نمی باشد. از آن جایی که مراقبت مناسب در دوران نقاهت پس از زایمان نقش مهمی در کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد دارد؛ پیشنهاد می شود که مراقبین بهداشتی با شرکت منظم در دوره های بازآموزی مرتبط بر مهارت و تجربه خود بی افزایند
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1449769 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!