تحلیل محتوای کتب درسی پایه های برگزیده از جنبه بازتاب کاستی های الگوهای تولید و مصرف خانواده

نویسنده:
پیام:
چکیده:
این مقاله به گزارش پژوهشی اختصاص دارد که چگونگی پرداختن به کاستی های مربوط به الگوهای مصرف و تولید در کتب درسی برگزیده را بررسی کرده است. فهرست کاستی ها برگرفته از بررسی مستندات و یافته های پژوهشی پیشین است. روش تحقیق تحلیل محتوا و شیوه تحلیل داده ها آنتروپی شانون و اندازه گیری فراوانی است. جامعه آماری کتب درسی برگزیده پایه های ششم ابتدایی و هفتم و هشتم دوره متوسطه اول بود که همگی بررسی شدند. ابزار تحقیق سیاهه تحلیل محتوا است که روایی آن از طریق تحلیل محتوا و پایایی آن براساس الگوی پایایی اسکات برابر با 83/0 برآورد شد. یافته ها نشان دادند که در پایه ششم از مجموع هفت کاستی”آسیبهای الگوی مصرف“، به سه کاستی”اتلاف منابع طبیعی و عوامل تولید“،”مصرف توام با اتلاف و اسراف“و”رعایت نشدن عدالت میان -نسلی در مصرف منابع عمومی“، در پایه هفتم به پنج و در پایه هشتم تنها به کاستی”مصرف توام با اتلاف و اسراف“اشاره شده است. در بخش کاستی های الگوهای تولید در کتب پایه ششم تنها به مولفه”بهره وری پایین“، در پایه هفتم تنها به مولفه”بی تناسبی رشد واردات با رشد تولید درقالب یک پرسش“، اشاره شده ولی در پایه هشتم به هیچ یک از کاستی های الگوهای تولید پرداخته نشده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که از ظرفیت کتب درسی برای پرداختن به”آسیبهای الگوی مصرف و تولید“به خوبی استفاده نشده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1450074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!