بررسی کارآمدی کلیدواژه ها و عبارت های جستجوی پیشنهادی پاب مد و منابع بازیابی شده از دیدگاه کاربران حوزه پزشکی

پیام:
چکیده:
هدف
بسط جستجو با هدف بهبود بازیابی مدارک مرتبط از طریق افزایش میزان دقت و ربط است و بیشتر زمانی رخ می دهد که کاربران از نتایج جستجوی خود راضی نیستند یا نتایج کافی به دست نیاورده اند. در این راستا، پاب مد کلیدواژه ها و عبارت های جستجوی پیشنهادی را به رابط کاربری خود افزوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی کارآمدی کلیدواژه ها و عبارت های جستجوی پیشنهادی پاب مد و منابع بازیابی شده از دیدگاه کاربران حوزه پزشکی است.
روش شناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. داده های مورد نیاز آن از طریق پرسش نامه در هنگام جستجوی کاربران در پایگاه اطلاعاتی پاب مد گردآوری شده است. 40 نفر به عنوان جامعه پژوهش با استفاده از نمونه گیری هدفمند از بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دانشجویان پزشکی حرفه ای و اعضای هیئت علمی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از «SPSS 16.0» انجام گردید. همچنین به این دلیل که داده های پژوهش حاضر بر حسب مقیاس رتبه ای طبقه بندی شده اند، فرضیه های پژوهش با استفاده از آماره ناپارامتری ویلکاکسون مورد آزمون قرار گرفت.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد که هر چه کلیدواژه های پیشنهادی در رتبه های پایین تری قرار می گیرند از دیدگاه کاربران ارتباط کمتری با نیازشان دارد. پس کلیدواژه های پیشنهادی پاب مد تا حد زیادی می تواند به کاربران در انتخاب درست عبارت جستجو کمک کند؛ همچنین پاب مد در قرار دادن کلیدواژه های پیشنهادی بر اساس مرتبط بودن از دیدگاه کاربران موفق عمل کرده است. همچنین تفاوت معناداری بین بازیافت های اصل از کلیدواژه کاربر و کلیدواژه ها و عبارت های جستجوی پیشنهادی پاب مد وجود ندارد.
نتیجه گیری
یافته های این پژوهش نشان داد که کلیدواژه ها و عبارت های جستجوی پیشنهادی راهبردی مناسب جهت دستیابی به مدارک مرتبط با نیاز کاربران است.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1450425 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!