شیوع عفونت ادراری بدون علامت در کودکان دبستانی شهر همدان و مقاومت دارویی میکروارگانیسم های ایزوله شده در سال 1393

پیام:
چکیده:
مقدمه
عفونت مجاری ادراری دومین عفونت شایع در کودکان بوده و مهمترین عارضه آن آسیب پارانشیم کلیه می باشد. مطالعه حاضر به منظور بررسی شیوع عفونت ادراری بدون علامت در کودکان و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی میکرو ارگانسیم های جدا شده از نمونه های مثبت کودکان دبستانی همدان در سال 1393 انجام شد.
روش کار
این مطالعه توصیفی _ تحلیل از نوع مقطعی بود که، 350 نمونه ادرار از بین دانش آموزان شهر همدان به روش خوشه ایدو مرحله ای جمع آوری گردید. نمونه های ادراری نیترات مثبت و با pH>7 در محیط های آگار خوندار و مک کانکی آگار کشت داده شده و پس از 48 ساعت نمونه های با حداقل 105 کلنی در هر میلی لیتر ادرار به عنوان مورد کشت مثبت و با روش های استاندارد میکروب شناسی تعیین هویت می شدند. حساسیت پاتوژنهای ادراری به 11 آنتی بیوتیک متداول برای باکتری های گرم منفی و 12 نوع برای باکتری های گرم مثبت با روش استاندارد دیسک دیفیوژن آگار بررسی شد. نتایج با نرم افزار SPSS نسخه 19 و آزمون کای دو تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که از (%17/7) 62 دانش آموز مشکوک به عفونت، تعداد 45 مورد به عفونت ادراری مبتلا بودند که میزان شیوع آن 12/8% بود. شایعترین میکروارگانیسم های جدا شده به ترتیب اشریشیاکلی (%35/5) 16، استافیلوکوکوس اورئوس (%11/3) 14، استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس (%20) 9 و انتروکوکوس (%13/3) 6 بودند. همچنین اشریشیاکلی 100 درصد نسبت به نیتروفورانتوئین حساس بود. در مورد استافیلوکوک های اورئوس و ساپروفیتیکوس، آمیکاسین بهترین آنتی بیوتیک و در گونه های انتروکوک، اوفلوکساسین مهم ترین آنتی بیوتیک گزارش گردید.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع، احتمال عود مجدد و یا عوارض عفونت ادراری بدون علائم در کودکان سنین دبستان ضرورت انجام غربالگری، تشخیص و درمان به موقع دانش آموزان این مقطع سنی اهمیت ویژه ای دارد. همچنین پیشگیری از عوامل موثر در عفونت ادراری با آموزش در مدارس ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1450447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!