بررسی فرهنگ ایمنی بیمار (PSC) بین گروه های مختلف جمعیت شناختی پرستاران

پیام:
چکیده:
ایمنی بیمار به عنوان یکی ازمهم ترین اجزای کیفیت مراقبت سلامت می باشد. یکی از شاخص های موثر بر ایمنی بیمار، فرهنگ ایمنی بیمار می باشد. این مطالعه با هدف مقایسه فرهنگ ایمنی بیمار بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی پرستاران طراحی و اجرا شده است. این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی و مقطعی بر روی 106 نفر از پرستاران یکی از بیمارستان های استان قم در سال 1393 انجام شد. از پرسش نامه ی محقق ساخته دموگرافیک و پرسش نامه ی سنجش فرهنگ ایمنی بیمار استفاده شد. داده ها با استفاده از ویراست 20 نرم افزار SPSS و آزمون های تحلیلی تی، تحلیل واریانس یک طرفه و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. متوسط سن افراد 15/35 با انحراف استاندارد 33/10 سال بود. نتایج حاکی از آن است که میانگین نمره فرهنگ ایمنی بیمار 15/70 (23/7±) می باشد. بین گروه های مختلف تحصیلی، و نظام کاری به لحاظ نمره فرهنگ ایمنی بیمار اختلاف آماری معنی دار وجود داشت (05/0P<). اما بین سایر ویژگی های جمعیت شناختی رابطه معنی داری وجود ندارد (05/0P>). می توان بیان داشت این بیمارستان از فرهنگ ایمنی بیمار قابل قبولی برخوردار است اما توجه به اصول بهبود مستمر در راستای ارتقا ایمنی پرسنل و بیمار جهت دستیابی به اهداف کلان سازمان حیاتی است. تدوین برنامه آموزش ایمنی نیز بایستی در اولویت قرار گیرد. همچنین باید به این نکته توجه گردد که ارتقا فرهنگ و رسیدن به سطح متعالی، فرآیندی زمان بر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1451502 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!