اثر محافظت عصبی اسید اوریک در پیشگیری از آپوپتوز نورون های گانگلیون ریشه پشتی اعصاب نخاعی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اثر حفاظت عصبی اسید اوریک به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی بدن در بسیاری از بیماری های نورودژنراتیو مطرح شده است ولی تاکنون اثر آنتی آپوپتوتیک آن بر سلول های گانگلیون ریشه پشتی عصب نخاعی بررسی نشده است. از آن جا که در روند بهبودی ناشی از هر استراتژی درمانی حفاظت عصبی نورون های حسی نقش اساسی دارند، لذا در مطالعه ی حاضر اثر ضد آپوپتوزی اسید اوریک بر گانگلیون های ریشه پشتی عصب نخاعی مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه 10 نوزاد 2 روزه موش صحرایی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در هر دو گروه، آکسوتومی عصب سیاتیک سمت راست انجام شد و در گروه آزمایش بلافاصله 10 میلی گرم در کیلوگرم اسید اوریک و در گروه کنترل هم حجم آن نرمال سالین به شکل داخل صفاقی تزریق گردید. در روز پنجم پس از آکسوتومی، گانگلیون های ریشه پشتی L5 هر دو نیمه ی نخاع در هر دو گروه برای شمارش سلولی مورفومتریک و تکنیک TUNEL آماده گردیدند.
یافته ها
در گروه کنترل در نیمه ی آکسوتومی در مقایسه با نیمه ی سالم، 41/37 درصد از نورون های حسی گانگلیون ریشه پشتی عصب نخاعی کاهش پیدا کردند که نشانگر کارایی مدل آکسوتومی در القای مرگ سلولی نورون های حسی می باشد؛ یافته های تکنیک TUNEL موید آپوپتوتیک بودن نوع مرگ سلولی نورون ها بود. مقایسه گروه کنترل و گروه آزمایش نشان داد تزریق داخل صفاقی اسید اوریک نتوانست از آپوپتوز نورون های حسی گانگلیون ریشه پشتی عصب نخاعی جلوگیری نماید.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که اسید اوریک فاقد اثر نوروپروتکتیو بر روی نورون های حسی آکسوتومی شده گانگلیون ریشه پشتی عصب نخاعی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1451852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!