رابطه سن ابتلا به بیماری با پیش آگهی سرطان پستان

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان ها در جوامع انسانی بوده و یک سوم سرطان ها در زنان را به خود اختصاص می دهد. گر چه نقش سن در شیوع سرطان پستان، کاملا اثبات شده است ولی در مورد اثر سن در پیش آگهی و ارتباط آن با عوامل موثر در سیر سرطان اختلاف نظر وجود دارد. سن در زمان تشخیص یک عامل مستقل در تعیین طول عمر و پیش آگهی بیماری است که باید موردتوجه قرار گیرد. در این مطالعه رابطه ی بین سن زمان تشخیص بیماری در دو گروه کمتر 40 سال و بیشتر 40 سال با بقا کلی بیماران موردبررسی قرار گرفته است.
مواد و
روش
این مطالعه، یک مطالعه ی مقطعی با اهداف تحلیلی است که در آن داده های سال های 1380 تا 1392 موردبررسی قرار گرفت. نمونه موردمطالعه کلیه ی بیماران مبتلا به سرطان پستان تاییدشده که به بیمارستان امید معرفی شده بودند. نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد و داده ها از پرونده بیماران جمع آوری و مورد پیگیری تلفنی قرار گرفت. برای محاسبه میزان بقای بیماران از روش کاپلان مایر و برای محاسبه تفاوت میانگین ها در دو گروه از روش لگ- رتبه استفاده گردید.
یافته ها
در این مطالعه 1410 بیمار مبتلا به سرطان پستان در طی 12 سال بررسی شدند. میانگین سن افراد در زمان تشخیص 47.83 با انحراف معیار 10.76 سال بوده و بقای افراد در گروه سنی کمتر از 40 سال به صورت معناداری بیشتر از گروه سنی بیشتر از 40 سال بود.
نتیجه گیری
بقای سرطان پستان با سن رابطه ی مستقیم دارد، به این معنی که ایجاد بیماری در سنین بالا موجب کاهش بقا و مدت زمان بدون بیماری می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
625 تا 633
لینک کوتاه:
magiran.com/p1451986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!