بررسی اثربخشی ترکیب آموزش معکوس سازی عادت (HRT) با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش نشانگان اختلال موکنی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اختلال موکنی ((Trichotillomania (TTM) کندن مکرر مو تا حدی است که به از دست دادن قابل توجه آن منجر می شود. TTMبا احساسات منفی و اجتناب از فعالیت های مهم اجتماعی همراه است. این پژوهش، با هدف بررسی اثربخشی ترکیب درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) با آموزش معکوس سازی عادت (HRT) بر کاهش نشانگان اختلال موکنی انجام شد.
روش بررسی
در این مقاله از آزمایش مورد منفرد (Single-Case Experiment) با طرح A-B به همراه پیگیری استفاده شد. با روش نمونه گیری هدفمند دو نفر انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات و داده ها علاوه بر مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-5، از چک لیست میلواکی برای انواع TTM نسخه بزرگسالان و مقیاس موکنی بیمارستان عمومی ماساچوست استفاده شد. پروتکل هفت جلسه ای درمان ترکیبی ACT و HRT برای هر شرکت کننده به طور انفرادی اجرا شد. داده های مربوط به سه موقعیت خط پایه، مداخله و پیگیری برای شرکت کننده ها به طور جداگانه، روی نمودار رسم شد.
یافته ها
تجزیه و تحلیل داده ها از طریق تحلیل دیداری نشان داد که ترکیب درمان ACT و HRT بر کاهش علایم اختلال موکنی در هر دو بیمار موثر بود و این دستاورد درمانی تا مرحله پیگیری حفظ شد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که ترکیب رویکرد رفتاری متداول با رویکردی که اجزای شناختی و هیجانی رفتار را درنظر می گیرد به طور معناداری نشانگان اختلال TTM را کاهش می دهد. در نتیجه، درمانگران می توانند برای موثرتر کردن روند درمان اختلال TTM، معکوس سازی عادت و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را با هم ترکیب کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
455
لینک کوتاه:
magiran.com/p1452521 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!