نقش تصویرسازی سقف بیمارستان کودکان در بهبود وضعیت روحی آنان

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در میان گروه های سنی مختلف، کودکان روحیه ای آسیب پذیرتر دارند و احتمال وارد شدن لطمات جبران ناپذیر به آنها به علت قرارگیری در محیط پردرد و تنش بیمارستان زیاد است. سقف بیمارستان ها با توجه به اینکه همواره در تیررس نگاه بیمارانی هستند که زمانی طولانی از شبانه روز را بر تخت خود آرمیده اند، قابلیت بصری بالایی در تاثیرگذاری بر محیط زیرین خود دارند. لذا هدف از این پژوهش، بیان اهمیت بکارگیری قابلیت های بصری سقف بیمارستان جهت اثربخشی مفید بر کودکان بستری در این مکان است.
روش بررسی
این پژوهش با توجه به موضوع و هدف خود از نوع تحقیقات اسنادی و کاربردی به شمار رفته و روش تحقیق آن، روش توصیفی و تحلیلی است که از طریق منابع کتابخانه ای، مشاهده میدانی و مصاحبه، جمع آوری و تحلیل و تبیین شده و مراحل انجام آن به شرح ذیل است: 1. جمع آوری اطلاعات 2. دسته بندی اطلاعات 3. شرح و تفسیر اطلاعات 4. تجزیه و تحلیل اطلاعات 5. استنتاج و نتیجه گیری.
یافته ها
در بخش بستری کودکان، جزییات فضا از اهمیت بسیاری برخوردار است و خالی بودن این فضا از تدابیر زیبایی شناسانه ممکن است منجر به تبدیل بیمارستان به مکانی اضطراب آور برای کودکان بشود، لذا با تکیه بر تخیل به عنوان مشخصه روان-شناختی مشترک میان کودکان، می توان تصاویری برای سقف این مکان طراحی کرد که دارای چند ویژگی بارز از جمله: سادگی، کودکانه و ملهم از طبیعت باشند.
نتیجه گیری
تصویرسازی سقف بیمارستان کودکان با در نظر گرفتن برخی معیارهای ویژه مانند: تفاوت روحیات کودک بیمار با سایر کودکان، یافتن نیازها و وجوه شخصیتی مشترک میان ایشان و... می تواند موجب کاهش اضطراب و در نتیجه بهبود اوضاع روحی آنها شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
437
لینک کوتاه:
magiran.com/p1452524 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!