حسابرسی مراقبت های پرستاری مرتبط با نوزاد مادر مبتلا به دیابت

پیام:
چکیده:
اهداف
مراقبت های پرستاری از نوزاد مادر مبتلا به دیابت، یکی از عوامل کلیدی افزایش بقا این نوزادان است. در این زمینه پرستاران با چالش های زیادی مواجهند. هدف این مطالعه «بررسی میزان مطابقت مراقبت های پرستاری مرتبط با این نوزادان بستری در بخش های نوزادان، مراقبت های ویژه نوزادان، زایشگاه و اتاق عمل» بود.
روش ها
در این مطالعه توصیفی (از نوع حسابرسی) چهارصد مورد مراقبت پرستاری این نوزادان در سال 1393 مشاهده شد. جامعه پژوهش و نمونه های پژوهش شامل کلیه مراقبت های پرستاری مرتبط با این نوزادان بود که در اتاق عمل، زایشگاه، بخش های نوزادان و مراقبت ویژه نوزادان در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی بابل در سه شیفت کاری صبح، عصر و شب توسط یک مشاهده گر جمع آوری شد. ابزار گردآوری داده ها، سه فهرست وارسی مربوط به نحوه انجام مراقبت های استاندارد این نوزادان بود که بر اساس مرور متون و استانداردها طراحی و روایی آن از طریق بررسی روایی محتوا وپایایی با محاسبه ضریب توافق میان مشاهده گرها انجام شد که این ضریب در زایشگاه ICC=0.98 و در سه بخش دیگر ICC=0.95 بود. روش جمع آوری اطلاعات، مشاهده وثبت گزینه های فهرست های وارسی بود. نمونه گیری به روش نمونه گیری از رویداد و زمانی طی چهار ماه انجام شد. داده ها توسط آمار توصیفی و نرم افزار آماری SPSS16 بررسی شد.
یافته ها
میزان مطابقت مراقبت های پرستاری با وضعیت مطلوب در بخش های نوزادان و مراقبت ویژه نوزادان 1/ 85 درصد، زایشگاه 79 درصد و اتاق عمل 2/ 62 درصد بود.
نتیجه گیری
مراقبت های پرستاری این نوزادان در اتاق عمل و زایشگاه با وضعیت مطلوب فاصله دارند، که می تواند ناشی از عدم آشنایی پرستاران با استانداردهای مراقبتی و آموزش ناکافی آنان باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
179 تا 186
لینک کوتاه:
magiran.com/p1452551 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!