تنوع ژنتیکی ژنوتیپ های گندم دوروم با استفاده ازخصوصیات زراعی و مارکرهای مولکولی

پیام:
چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی تنوع ژنتیکی در 25 ژنوتیپ گندم (21 لاین اصلاحی گندم دوروم، دو رقم بومی گندم دوروم به نام های زردک و گردیش، رقم گندم دوروم ساجی و رقم گندم نان سرداری) بر اساس صفات زراعی و فیزیولوژیکی در شرایط دیم در مزرعه تحقیقاتی معاونت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم (ایستگاه سرارود) در سال زراعی 91-1390 انجام شد. ژنوتیپ های مورد بررسی همچنین از نظر صفات مرتبط با مارکرهای مولکولی در آزمایشگاه بیوتکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تجزیه واریانس و مقایسه میانگین ها نشان داد که اختلاف معنی داری بین ژنوتیپ ها برای اکثر صفات مورد بررسی وجود داشت. ژنوتیپ های شماره 11 (18E-BCRIS/BICUM) و 10 (18E-CBC 509 CHILES/SOMAT_301) به ترتیب بیشترین و کمترین عملکرد دانه را نشان دادند. تجزیه کلاستر و تابع تشخیص بر اساس صفات وارد شده در مدل رگرسیون عملکرد دانه ژنوتیپ ها را در چهار کلاس گروه بندی کردند. در ارزیابی تنوع ژنتیکی ژنوتیپ ها با استفاده از مارکرهای ISSR از یازده پرایمر مختلف استفاده شد که بیشترین مقدار شاخص محتوای اطلاعات چندشکلی (PIC) مربوط به پرایمر 6 (36/0) و کمترین آن مربوط به پرایمرهای 1 و 5 (22/0) بود. تجزیه خوشه ایبه روش UPGMA و بر اساس ضریب تشابه دایس ژنوتیپ ها را در سه گروه دسته بندی کرد که ژنوتیپ شماره 25 (شاهد گندم نان) در یک گروه کاملا جداگانه با فاصله زیادی از سایر گروه ها قرارگرفت. تجزیه خوشه ایبراساس ضریب تشابه دایس نشان داد بیشترین ضریب تشابه بین ژنوتیپ های 9 (18E-CAMAYO) و10 و کمترین ضریب تشابه بین ژنوتیپ های 1 (18E-SORA/2*PLATA) و 25 (سرداری) بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
441 تا 458
لینک کوتاه:
magiran.com/p1453997 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!