مقاومت علف های هرز خردل وحشی (Sinapis arvensis) و شلمی (Rapistrum rugosum) به علف کش تری بنورون متیل در آق قلا

پیام:
چکیده:

با گذشت بیش از 20 سال از زمان ثبت علف کش تری بنورون متیل در ایران، گزارش هایی مبنی بر عدم کارآیی این علف کش برای کنترل علف های هرز پهن برگ در مزارع گندم شهرستان آق قلا وجود دارد. به منظور بررسی بروز مقاومت به تری بنورون متیل در علف های هرز خردل وحشی (Sinapis arvensis) و شلمی (Rapistrum rugosum)، آزمایش های دز-پاسخی طی سال های 1390 و 1391 در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان انجام شد. با حرکت روی دو قطر فرضی بر روی نقشه شهرستان آق قلا، بیوتیپ های مشکوک به مقاومت هر دو علف هرز از مزارع گندم جمع آوری شدند. از هر یک از گونه های گیاهی یک بیوتیپ حساس از مزارعی که هیچ گونه سابقه سمپاشی نداشتند، نیز جمع آوری شد. در این آزمایش ها واکنش بیوتیپ های حساس و مشکوک به مقاومت هر دو علف هرز در مقابل دزهای مختلف علف کش تری بنورون متیل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمون پاسخ به دز علف کش حاکی از بروز مقاومت در خردل وحشی و شلمی به علف کش تری بنورون متیل بود. شاخص درجه مقاومت بیوتیپ SRA2 خردل وحشی و بیوتیپ های SRR1 و SRR2 شلمی به علف کش تری بنورون متیل به ترتیب معادل 05/4، 90/26 و 42/24 به دست آمد. این اولین گزارش مقاومت علف های هرز خردل وحشی و شلمی به علف کش تری بنورون متیل در کشور است. نقشه پراکنش مزارع آلوده به علف های هرز مقاوم این دو علف هرز با استفاده از سامانه سیستم اطلاعات جغرافیایی ترسیم شد. نتایج این تحقیق می تواند جهت اجرای برنامه های مدیریت علف های هرز مقاوم و ممانعت از توسعه این گیاهان به سایر مناطق مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 205
لینک کوتاه:
magiran.com/p1454179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!