رابطه بین تصویر بدنی و هیجان خواهی با گرایش به خودکشی در دانش آموزان دختردبیرستانی شهر اراک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
خودکشی راه ارادی و آگاهانه در خاتمه بخشیدن به زندگی فرد است که از نظر اجتماعی، سیاسی، بهداشتی، فرهنگی و اقتصادی همواره مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین تصویر بدنی و هیجان خواهی با گرایش به خودکشی در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر اراک انجام شده است.
روش
روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه پژوهش شامل دختران دبیرستانی شهر اراک که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بوده اند. از میان آن ها نمونه ای به حجم 150 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه افکار خودکشی بک، فرم پنجم هیجان خواهی زاکرمن و پرسشنامه تصویر تن فیشر بوده است.
یافته ها
داده ها با آزمون های آماری همچون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شده است. نتایج نشان داد که رابطه منفی و معناداری بین تصویر بدنی و گرایش به خودکشی وجود دارد. به این معنا تصور مطلوب بدنی به احتمال کمتری منجر به گرایش به خودکشی می شود و بالعکس. در حالی که، بین هیجان خواهی با گرایش به خودکشی در دختران نوجوان رابطه مثبت و معناداری به دست وجود دارد. به این معنا هیجان طلبان به احتمال بیشتری دست به رفتارهای پرخطری چون خودکشی می زنند.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که عدم رضایت از تصویر بدنی و هیجان خواهی زیاد به احتمال بیشتری دختران نوجوان را به سوی گرایش به خودکشی سوق می دهد. در پایش های سلامت در بدو ورود به دبیرستان، مشاوران و متخصصان سلامت روان به دو مولفه روان شناختی تصویر بدنی و هیجان خواهی در شناسایی دانش آموزانی که احتمال گرایش به خودکشی آن ها بالاتر است، باید توجه بیشتری داشته باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1454627 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!