تطابق نرم افزارهای HIS بخش آزمایشگاه بیمارستان های دانشگاهی شهر اصفهان با اصول استاندارد ایزو 110/9241

پیام:
چکیده:
مقدمه
سیستم های اطلاعات بیمارستانی یکی از مهم ترین سیستم ها در جهت ارتقای کیفیت مراقبات سلامت می باشند. با توجه به هزینه های هنگفتی که صرف نصب و اجرای سیستم های اطلاعات سلامت می شود، ارزیابی این سیستم ها بسیار مهم است. هدف از این تحقیق بررسی میزان تطبیق عملکرد سیستم های اطلاعات بیمارستانی بخش آزمایشگاه، بیمارستان های دانشگاهی شهر اصفهان با اصول استاندارد بین المللی ایزو 110/9241 می باشد.
روش بررسی
این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کاربران آزمایشگاه بیمارستان های دانشگاهی شهر اصفهان(شامل مسئولین و کارکنان آزمایشگاه) بود که این سیستم در بیمارستان آن ها پیاده سازی شده بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، در سطح اطمینان 95 درصد و سطح خطای 5 درصد، معادل 141 کاربر در بخش آزمایشگاه به دست آمد.
گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد ایزومتریک 110-9241، درجه بندی شده در مقیاس لایکرت 5 گزینه ای و توزیع آن میان کاربران آزمایشگاه بیمارستان های موردمطالعه انجام شد. پرسشنامه مورداستفاده در 7 بخش کلی تنظیم شده و دارای 35 پرسش بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصان و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 952/0 به تایید رسید. درنهایت داده ها در بخش آمار توصیفی با استفاده از شاخص های فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار و نمودارهای مرتبط و در سطح آمار استنباطی با استفاده از آزمون های تی تک متغیره، تی مستقل و آنووا و به کمک نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
کلیه سیستم های اطلاعات بیمارستانی موردمطالعه (کوثر با میانگین تطابق 3.65، رایاوران توسعه با میانگین تطابق 3.47، سایان رایان اکباتان با میانگین تطابق 3.25 و پویا سامانه دیوا با میانگین تطابق 3.09) بر اساس اصول هفتگانه استاندارد ایزو 110-9241، در حد متوسط رو به بالا و به عبارتی مطلوب گزارش شده اند. میزان تطابق نرم افزارهای مورد مطالعه با اصول هفتگانه ایزو 9241 از نظر کلیه کاربران به ترتیب مناسب بودن برای انجام وظایف 81/3، قابلیت خود توصیف کنندگی 68/3، سازگاری با نیاز کاربر47/3، خطاپذیری 45/3، قابلیت کنترل 44/3، امکان آموزش مطلوب کاربر 42/3 و شخصی سازی جهت کاربر 05/3 به دست آمد.
نتیجه گیری
لازم است طراحان سیستم ضمن توجه به ارتقای اصول هفتگانه، توجه خاصی به ارتقای قابلیت آموزش و امکان پذیر کردن اعمال تغییرات شخصی در نرم افزار توسط کاربران نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
287 تا 296
لینک کوتاه:
magiran.com/p1454692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!