کاربرد قوانین التزامی در استخراج روابط بین عوامل فیزیکی و شاخص های بهره برداری شبکه های آبیاری (مطالعه موردی: شبکه آبیاری قزوین)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

عملکرد شبکه های آبیاری علاوه بر اینکه تحت تاثیر عملیات بهره برداری و تحویل و توزیع آب است، تابع شرایط فیزیکی کانال ها و سازه ها نیز می باشد. با توجه به تنوع مشخصات فیزیکی شبکه، شناسایی مواردی که تاثیر بیش تری بر عملکرد شبکه دارند و تعیین میزان تاثیر آن ها می تواند در تعیین استراتژی های بازسازی و اصلاح شبکه های موجود و هم چنین طراحی مبتنی بر عملکرد مطلوب برای شبکه های جدید کمک شایانی بنماید. در این تحقیق از قوانین التزامی، به عنوان یکی از روش‌های کارآمد داده‌کاوی، برای استخراج الگوهای عملکردی بهره‌برداری شبکه‌ها استفاده شده است. در این روش عوامل فیزیکی موثر در عملکرد بهره‌برداری به عنوان سری پیشین و شاخص‌های بهره‌برداری به عنوان پی آیند در نظر گرفته شده اند. به منظور استخراج قوانین التزامی از الگوریتم Apriori استفاده شد. در بررسی تک عاملی روابط، نتایج نشان داد فاصله ی آبگیر از کانال اصلی و نوع آبگیر به عنوان عوامل موثر بر شاخص کفایت تحویل آب به عنوان قوانین مستحکم با ضرایب اطمینان 44 و 47 درصد مطرح می باشند. بررسی همزمان چندین عامل فیزیکی بر شاخص‌های بهره‌برداری نتایج کامل تری نسبت به نتایج حاصل از بررسی تک عاملی ارایه می کند، لذا به منظور شناخت دقیق تر رابطه شاخص های بهره برداری و مشخصات فیزیکی شبکه باید عوامل اصلی موثر بر آن ها به صورت همزمان مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1455462 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!