سنجش توانمندی شغلی دانش آموختگان مقطع کارشناسی کشاورزی و راهکارهای بهبود آن از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه زنجان

پیام:
چکیده:
شناسایی توانمندی های مورد نیاز دانش آموختگان در بازار کار و تقویت آن ها نقشی اساسی در افزایش دسترسی به فرصت های شغلی دارد. هدف پژوهش حاضر سنجش توانمندی شغلی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی کشاورزی و راهکارهای بهبود آن است. نمونه آماری این تحقیق را 101 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال 91 تشکیل دادند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی آن از طریق متخصصان دانشگاهی و کارشناسان جهاد کشاورزی تایید شد و برای سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ (94/ 0-87/ 0) استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین نمره توانمندی شغلی پاسخگویان 04/ 7 از 20 است که نشانگر توانمندی شغلی ضعیف آن هاست. با استفاده از تحلیل عاملی، راهکارهای توانمندسازی شغلی دانش آموختگان کشاورزی در هفت عامل، افزایش حمایت های دولتی، افزایش ارتباط بین بخش آموزش با اجرا، ایجاد تغییرات ساختاری در شیوه آموزشی، برگزاری دوره های آموزشی فنی- حرفه ای در زمان تحصیل، ایجاد تغییرات ساختاری در محتوای آموزشی، تغییر در شیوه پذیرش دانشجو و اصلاح برنامه های درسی خلاصه شدند که درمجموع 64 درصد از کل تغییرات مربوط به راهکارهای توانمندی شغلی پاسخگویان را تبیین می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
311 تا 318
لینک کوتاه:
magiran.com/p1455622 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!