ردپای ارواح صخره ایی بومیان استرالیا بر آثار هنرمندان مدرن اروپا و دیوارنگاره های شهری معاصر استرالیا

پیام:
چکیده:
در این مقاله، سعی بر آن است که به بررسی تاثیر احتمالی ارواح صخرهایی بومیان استرالیا بر هنرمندان مدرن اروپا در اوائل قرن بیستم و دیوارنگاره های شهری استرالیا در اوائل قرن بیستویکم پرداخته شود. هدف اصلی، بررسی شباهتها و تفاوتهایی است که بین این نقوش صخرهای و هنر مدرن وجود دارد. در اینجا، با مروری بر پژوهشهای انجامگرفته روی هنر صخرهایی بومیان، این سوالها مطرح می شود که این صخرهنگاری ها تاثیری بر خلاقیت و نوآوری هنرمندان مدرن و دیوارنگاران شهری معاصر در استرالیا گذاشتهاند و آیا این هنرمندان قادر به درک و شناخت محتوای آئینی و مذهبی چنین آثاری بودهاند. بدینمنظور، به بررسی نقوش صخرهای بومیان استرالیا و بررسی تطبیقی آن با دیوارنگاره های شهری معاصر استرالیا و آثار هنرمندان مدرن اروپا، پرداخته شد. نقوش صخرهایی بومیان استرالیا، براساس باورهای اساطیری و رسوم آئینی- مذهبی عصر رویاها پدید آمده است. عصر رویاها، به زمانی اشاره مینماید که دنیا بهوسیله ارواح نیایی و با انفجار انرژی پدید آمد. نیاکان حین آفرینش جهان، تصویر ارواح صخرهایی را در دل صخره ها پدید آوردند. بومیان، در زمانهای مختلف با انجام مراسم آئینی به احیای مجدد انرژی اولیه نیاکان صخرهایی خود میپردازند. هنرمندان دیوارنگار شهری، ارتباط عمیقی بین خود و هنرمندان گمنامی یافتند که هزاران سال پیش روی صخره ها، ارواح نیایی خود را بهتصویر میکشیدند. ارواح صخرهایی ونجینا، یکی از موضوعات اصلی آنها بود. آنان علاوهبر برداشتهای کلی و صوری، دست به خلاقیت و نوآوری زده و ارواح صخرهایی را بهگونهایی نوین ارائه نمودند. آثار هنرمندان مدرن اروپا نیز، شباهتهای صوری آشکاری با نقوش صخرهای بومیان استرالیا دارد. برای نمونه، ارواح صخرهای ماآم و نقاشی های اشعهایکسی در آثار هنرمندانی مانند پیکاسو، کله، ویفردو لام و میرو دیده می شود هرچند شواهد قاطع و محکمی بر اثبات این ادعا وجود ندارد. بنابر شواهد متعدد، هنرمندان مدرن اروپایی که در نیمه اول سده بیستم از الگوهای کهن کلاسیک خسته شده بودند در جستجوی راهی تازه و بیانی نو به احیای الگوهای هنری کهن پرداختند. اینچنین برمیآید که نقوش صخرهای بومیان استرالیا، میتوانسته یکی از زمینه های بروز خلاقیت برای آنها باشد. درباره یافته ها و نتایج این پژوهش، نقوش صخرهای بومیان، دیوارنگاره های شهری استرالیا و آثار هنرمندان مدرن اروپا هرچند شباهتهای صوری متعددی با یکدیگر دارند اما به دلیل اختلاف زمانی، مکانی و دیدگاه های متفاوت آئینی- مذهبی با یکدیگر کاملا متفاوتاند. روش پژوهش حاضر، تحلیلی- توصیفی و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1455639 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!