مقایسه پارامترهای سونوگرافی داپلر در بیماران کلیه پیوندی با شرایط پایدار در زمان قبل و بعد از حداکثر مقدار سرمی سیکلوسپورین A

پیام:
چکیده:
مقدمه
سونوگرافی داپلر بهترین وسیله جهت ارزیابی وضعیت عروقی کلیه پیوندی می باشد. ازسوی دیگر سیکلوسپورین آکه به صورت گسترده جهت ممانعت از رد پیوند استفاده می شود، دارای اثرات انقباض عروقی می باشد که پارامتر های داپلر را تحت تاثیر قرار می دهد. تا به امروز، اتفاق نظر اندکی در مورد این اثر وجود دارد. هدف این مقاله بررسی تاثیر احتمالی سیکلوسپورین آبر روی پارامترهای سونوگرافی داپلر می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه به صورت مقطعی بر روی 31 بیمار با شرایط پایدار، در فاصله زمانی 6 تا 18 ماه بعد از پیوند کلیه انجام گرفت. پارامتر های داپلر شامل شاخص مقاومت(Resistive index)، شاخص پالستایل (Pulsatility index)، حداکثر سرعت سیستولیک (Peak systolic velocity)، سرعت انتهای دیاستولیک (End diastolic velocity)، در شریان اینترلوبار قبل و دو ساعت بعد(پیک سرمی) از مصرف خوراکی سیکلوسپورینآبدست آمد. داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS آنالیز شدند تا تاثیر احتمالی سیکلوسپورینآبر روی پارامترهای داپلر بررسی شود.
نتایج
مقایسه پارامترهای سونوگرافی داپلر قبل و دو ساعت بعد از مصرف سیکلوسپورینآدر بیماران کلیه پیوندی با متوسط کراتینین سرمی1.3 نشان داد که مقادیر داده ها بدون تغییرباقی می مانند.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از مطالعه ما نشان دادکه مصرف سیکلوسپورین آ، باعث افزایش حاد مقادیر پارامترهای سونوگرافیک نمی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1455984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!