شناسایی و ارزیابی گونه های مهاجم گیاهی در بوم نظام های زراعی و طبیعی استان های خراسان با توجه به تغییر اقلیم جهانی

پیام:
چکیده:
استان های خراسان به دلیل داشتن تنوع اقلیمی و اراضی گسترده کشاورزی و مرتعی، شرایط مناسبی برای گسترش گونه های مهاجم گیاهی دارند و این گیاهان در سال های اخیر چالش ها و بحران های زیادی را در منطقه به وجود آورده اند، لذا این تحقیق به منظور شناسایی و ارزیابی گونه های مهاجم گیاهی با توجه به تغییرات اقلیم جهانی در استان های خراسان انجام پذیرفت. ارزیابی مجموعه گیاهی (فلور) منطقه با پایش های صحرایی، استفاده از اطلاعات موجود در هرباریوم دانشگاه فردوسی مشهد و بررسی اسناد مربوط به مجموعه گیاهی (فلور) گیاهی منطقه در سی سال گذشته صورت گرفت. در پایان گیاهان یافت شده تا سطح گونه مورد شناسایی قرارگرفتند و ریخت (فرم) های حیاتی و پراکنش جغرافیایی گونه ها تعیین شد. نتایج این تحقیق نشان داد که در مجموع می توان از 114 گونه گیاهی متعلق به 74 جنس و 32 تیره، به عنوان گیاهان مهاجم در منطقه نام برد که از این میان 21 گونه گیاهی در عرصه های طبیعی و 13 گونه در عرصه های زراعی به عنوان مشکل سازترین گیاهان مهاجم منطقه شناسایی شدند. بیشترین شمار گیاهان مهاجم را گونه های دولپه ای (با 43/ 82 درصد) تشکیل دادند. از نظر شمار جنس به ترتیب تیره های Asteraceaeبا 12 جنس (61 /10 درصد)، Poaceaeبا 7 جنس (19/ 6 درصد)و Lamiaceaeبا 5 جنس (42 /4 درصد) مهم ترین تیره های گیاهی بودند. به علاوه جنس Tamarixبا 8 گونه و جنس Bromusبا 4 گونه بزرگترین جنس ها را تشکیل دادند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1456181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!