پیش بینی ابتلا به دیابت با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری دیابت با گسترش روزافزون و بار سنگینی که در نتیجه کنترل و درمان عوارض به مردم و کشور تحمیل می کند به یکی از چالش های مسئولین درمانی و دولتی تبدیل شده است. از این رو پیشگیری از بروز و پیشرفت آن در اولویت قرار می گیرد که این امر تنها با شناسایی عوامل موثر و کنترل آن ها امکان پذیر است. این مطالعه درصدد پیش بینی ابتلا به دیابت بر اساس برخی متغیرهای موثر با کمک روش شبکه های عصبی مصنوعی است.
روش کار
این مطالعه که در سال 93 و با کمک نرم افزارهای R2.14.0 و SPSS21 انجام گرفت، بر روی نمونه ای شامل 13423 نفر از شرکت کنندگان در طرح بررسی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در سال 86 انجام شده است. سن افراد بالای 25 سال بوده و هیچ کدام دیابت کنترل شده نداشته اند. برای بررسی این داده ها از مدل شبکه عصبی مصنوعی سه لایه استفاده شد و برای انتخاب بهترین مدل از سطح زیر منحنی راک (AURC) و صحت پیش بینی استفاده شده است. هر دو تابع فعالیت در این مدل سیگموئید بوده است.
یافته ها
مدل شبکه عصبی مصنوعی سه لایه با معماری (53:20:2) با سطح زیر منحنی راک 7 /72 درصد و صحت پیش بینی آموزش 92 درصد و صحت پیش بینی آزمون 6/ 91 درصد بهترین مدل شناخته شد.
نتیجه گیری
با توجه به عدم نیاز مدل شبکه عصبی مصنوعی به پیش فرض های معمول روش های کلاسیک آماری و صحت پیش بینی بالای مدل شبکه عصبی مصنوعی (53:20:2) پیشنهاد می شود از این مدل برای پیش بینی ابتلا به بیماری دیابت استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1456525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!