هنر متعهد، سبک ساز زندگی اسلامی در اندیشه رهبری

نویسنده:
چکیده:
در دنیای امروز، از ابزارهای کارآمد و اثرگذار در پدیداری و یا دگرسانی سبک زندگی مردم، بهره گیری از هنر و به کارگیری روش های هنری است. در ایران، برای عینیت یافتن سبک زندگی اسلامی نیزبایسته است هنرمندان ما با ارزشهای اصیل اسلامی آشنا باشند، تا بتوانند ابزار هنر را در تبیین و ترویج آن ارزشها به کار بگیرند.
مقام معظم رهبری، از شخصیتهای متفکری است که مطالعه اندیشه های ایشان درباره هنر و چگونگی به کارگیری این ابزار در نهادینه کردن سبک زندگی ایرانی - اسلامی، می تواند اثرگذار باشد. به باور ایشان، نقش هنر در میدانهای عمل، در پرورش روح ایمانی، بسیار کارساز و اثرگذار است. هنرمند باید یک انسان مسوول و رابطه او با هنر رابطه ای مسوولانه و تعهد آور باشد. هنر با همه اقسام آن: شعر، خوانندگی، طنز، قصه گویی، قالی بافی، منبر، سینما و... می تواند درخدمت زندگی و ارتقای فرهنگ جامعه و ایجاد و اصلاح سبک زندگی قرار بگیرد، مشروط بر این که واقعی و متعهد باشد. هنر واقعی و حقیقی، ناشی از ادراک، بازتاب و تبیین است و دستیابی به آن، وقتی ممکن خواهد بود که پیش از هر روایتی، رویتی برای هنرمند تحقق پیدا کند. باورهای دینی و فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس، سرچشمه های هنر متعهد شمرده می شوند و این هنر برای تامین سبک زندگی، با دین، اخلاق وسیاست در تعامل است. سبک زندگی اسلامی وقتی می تواند خودش را در قالب هنر بیاورد، که هنرمند خود باور و اسلامی داشته باشیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
135
لینک کوتاه:
magiran.com/p1457070 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!