اثر موقعیت زمین نما بر عملکرد گندم و مدیریت نیتروژن خاک در شرایط دیم در منطقه کوهرنگ

پیام:
چکیده:
با توجه به کاشت گندم دیم در چندین میلیون هکتار از اراضی تپه ماهوری زاگرس مرکزی و از طرفی، وجود بارش زیاد در این منطقه، که تامین کننده منابع آب برای مناطق مرکزی و جنوب غربی ایران است، بررسی مدیریت مصرف نیتروژن در مزرعه های گندم از نظر آلودگی های خاک و آب و مدیریت خاک و محیط زیست اهمیت دارد. این پژوهش بر روی 21 تپه در مزرعه های گندم دیم که دارای موقعیت های مختلف شیب شامل قله، شانه، شیب پشتی، پای و پنجه شیب بود، انجام شد. در 100 نقطه منطبق با اجزای شیب، ویژگی های خاک، عملکرد محصول، اجزاء عملکرد، جذب نیتروژن توسط گیاه و باقیمانده نیتروژن خاک اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که ویژگی های خاک و عملکرد محصول در موقعیت های مختلف شیب متفاوت است. بیشترین و کمترین عملکرد محصول به ترتیب در موقعیت های پنجه و شانه شیب به دست آمد. حداکثر و حداقل جذب نیتروژن و نیتروژن باقیمانده خاک نیز در همین موقعیت های شیب بود. حرکت نیتروژن خاک به سمت پایین یعنی به سمت پنجه شیب است و در این موقعیت باقیمانده نیتروژن بیش از نیاز گندم است. بنابراین، نیتروژن باقیمانده خاک در این موقعیت شاید در معرض هدرروی توسط فرسایش سطحی خاک و حرکت به سمت آبرا هه ها و نفوذ عمقی به آب های زیرزمینی خواهد بود. به این ترتیب در سال آیش، مازاد نیتروژن خاک شاید سبب آلودگی خاک و آب خواهد شد. براساس نتایج حاصل از این پژوهش و برای جلوگری از تلفات نیتروژن، توصیه می شود در این منطقه و مناطق مشابه تپه ماهوری، مدیریت مصرف نیتروژن در جهت استفاده اکمتز از نیتروژن در تمام موقعیت های شیب به ویپه در موقعیت پنجه شیب، تقسیط کودهای نیتروژن در زمان های مناسب و استفاده از کودهای آلی به جای کودهای نیتروژن در زمان کاشت هدایت شود. به این ترتیب با مدیریت مصرف نیتروژن در اراضی تپه ماهوری، می توان در جهت مدیریت صحیح خاک و محیط زیست اقدام نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1457310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!