بررسی فیلتراسیون دستگاه های رادیولوژی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی بابل

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کاربرد فیلتراسیون با توجه به نقش آن در تضعیف فوتون های اشعه ایکس کم انرژی و کاهش دز دریافتی بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مطالعه دستگاه های رادیولوژی بیمارستانهای دولتی تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل از نظر فیلتراسیون مورد بررسی قرار گرفتند.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی از دستگاهی به نام دیاولت استفاده شد. دیاولت زیر تیوپ اشعه ایکس قرار داده شد سپس با اعمال اختلاف پتانسیل های متعدد بر روی دستگاه رادیولوژی، دیاولت تحت تابش قرار گرفت و اختلاف پتانسیل خروجی از روی آن ثبت گردید.
یافته ها
با توجه به مطالعه انجام شده در بیمارستانهای روحانی، شهید بهشتی و یحیی نژاد، با اعمال اختلاف پتانسیل های بین 80-50 کیلوولت به دستگاه رادیولوژی اختلاف پتانسیل های خروجی از دستگاه دیاولت خوانده شد که با کیلوولت ورودی سازگاری داشت و میزان خطا بسیار کم و در حد استاندارد یعنی %5± بود. میزان فیلتر در بیمارستان امیرکلا معادل 5 /0 میلیمتر و در سایر بیمارستانهای دانشگاه 5/ 2 میلیمتر آلومینیوم اندازه گیری شد. همچنین زمان ورودی اعمال شده به دستگاه با زمان خروجی خوانده شده از دستگاه دیاولت مطابقت داشت. در بیمارستان شهید رجایی بابلسر میزان کیلوولت اعمال شده با کیلوولت خروجی خوانده شده از دستگاه دیاولت بیشتر از میزان استاندارد انحراف داشت ولیکن میزان فیلتر نیز کافی به نظرمی رسید.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه صحت آزمون کیلوولت بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل تایید شد، میزان فیلتر اعمال شده در آنها کافی به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1457419 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!