نظریه های ارتباطی و جرم شناسی: جرم زدایی یا جرم زایی

پیام:
چکیده:
مسئله جرم و مصادیق آن یکی از پدیده های مهم اجتماعی است که امروزه در تمام بحران های دنیا سایه سهمگینی انداخته است. درواقع می توان گفت که هم اکنون جرم به منزله سرمنشا تمام هرج و مرج ها و بحران هاست. شکی نیست که در عصر فناوری و ارتباطات، پلیس در هیچ جامعه ای به تنهایی قادر به کنترل و پیشگیری از جرم نیست مگر آنکه مشارکت مردمی را به کمک بطلبد و مشارکت مردمی نیز جامعه عمل نخواهد پوشید مگر از راه آگاه سازی از طریق رسانه ها به ویژه تلویزیون که در دسترس عموم خانواده ها می باشد. دیدگاه مهم مطرح شده درباره موضوع پیشگفته، این است که تصاویر اجتماعی- که معمولا توسط رسانه های پربیننده و از طریق اثر بازنمایی صحنه جرم تعریف، تحسین یا توجیه می شوند- بر دست اندرکاران عدالت کیفری (پلیس، ماموران اصلاح و تربیت، دادستان ها، و قضات) تاثیر گذاشته و آنها را با خود همراه می سازند. هدف مقاله، شناسایی و بررسی نظریه های ارتباطی و جرم شناسی درخصوص استفاده از رسانه ها به ویژه تلویزیون و نقش آن در جرمزایی یا جرم زدایی در بین مخاطبان و ارائه راهکارهای لازم درباره جرم زایی است.روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، اسنادی و به صورت کیفی می باشد. نتایج حاکی از آن است که تحقیقات انجام شده درباره رابطه خشونت رسانه ای و پرخاشگری اجتماعی در آغاز بر دو فرضیه رقیب تخلیه هیجانی و تحریک کنندگی متمرکز بوده است اما در ادامه به اعتقاد پژوهشگران افراد تحت تاثیر عوامل فردی (جسمی یا روانی)، عوامل مستعد (آثار ارث)، عوامل آماده کننده (الکلیسم) و عوامل ایجاد و عملی کننده (محیط) یا عواملی که نقش تعیین کننده دارند به سمت ارتکاب جرم کشانده می شوند؛ این امر که یک عامل به تنهایی و صددرصد در وقوع جرم نقش داشته باشد، نادر است بلکه بر اثر جمع-شدن عوامل مختلف فردی و جمعی بزه به وقوع می پیوندد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1457568 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!