اثر عصاره بادرنجبویه بر لیپیدها و لیپوپروتئین های خون و پیشگیری از دیابت در رت

پیام:
چکیده:
مقدمه
گیاهان برای درمان دیابت در سراسر جهان قرن هاست که مورد استفاده قرار می گیرند. بررسی های انجام شده، نشان داده است که دسته های متعددی از ترکیبات شیمیایی موجود در گیاهان به طور بالقوه در درمان دیابت موثر هستند. بادرنجبویه با اسم علمی Melissa Officinalisگیاهی از تیره نعناعیان است. در این مطالعه اثر عصاره هیدروالکلی گیاه بادرنجبویه در پیشگیری از دیابت و همچنین اثر آن بر لیپیدها و لیپوپروتئین های سرمی در موش های صحرایی مورد بررسی قرار گرفت.
روش ها
در این مطالعه 25 موش صحرایی نر، با محدوده وزنی 250-200 گرم به طور نیمه تصادفی به پنج گروه پنج تایی تقسیم شدند. گروه1 (کنترل سالم)، گروه2 (کنترل دیابتی) و گروه های 3، 4 و5 به ترتیب عصاره با دوزهای20، 100 و 500 میلی گرم/کیلوگرم وزن بدن رت، به مدت 2 هفته روزانه از طریق گاواژ دریافت کردند و سپس با تزریق داخل صفاقی آلوکسان با دوز 120میلی گرم/کیلوگرم وزن بدن رت، دیابت در حیوانات القا شد. به منظور اندازه گیری غلظت سرمی گلوکز، کلسترول، تری گلیسرید، HDL و LDL خونگیری از رت ها انجام شد.
یافته ها
نتایج حاکی از کاهش معنی دار میزان قندخون، کلسترول، تری گلیسرید و LDL در گروه های تیمار شده با عصاره هیدروالکلی بادرنجبویه بود (05/0p˂). علاوه بر این در گروه های تیمار شده، میزان HDL افزایش معناداری نسبت به گروه دیابتی یافته بود (05/0p<).
نتیجه گیری
نتایج این بررسی نشان داد که عصاره بادرنجبویه می تواند به طور موثر در پیشگیری، کنترل و کاهش عوارض پیچیده دیابت استفاده شود. تاثیر این عصاره احتمالا به دلیل وجود فلاونوییدها و آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
315 تا 324
لینک کوتاه:
magiran.com/p1458154 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!