مکان یابی مناطق مستعد و حفاظت شده جهت فعالیت های اکوتوریستی با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره (مطالعه موردی: استان همدان)

پیام:
چکیده:
امروزه بررسی و شناخت مکان های مستعد جهت کاربری اکوتوریسم یکی از موضوعات مهمی است که مورد توجه برنامه ریزان صنعت توریسم قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، رتبه بندی مناطق مستعد و حفاظت شده جهت اجرای فعالیت های گردشگری در استان همدان می باشد. به منظور بررسی شاخص های مرتبط با مکان یابی مناطق مستعد از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره (SAW، VIKOR، TOPSIS و آنتروپی) استفاده گردید. ابتدا 12 معیار شامل 5 معیار با اهمیت شامل پوشش گیاهی و حیات جانوری، زیرساخت ها، تمایل مردم محلی، امنیت و دسترسی به منطقه برای ارزیابی تعریف شد. برای وزن دهی به معیارهای انتخاب شده از روش آنتروپی و ماتریس های مقایسه زوجی استفاده شد. همچنین با روش VIKOR مناسب ترین گزینه تعیین و با روش SAWو TOPSIS رتبه بندی مناطق صورت گرفت. در نهایت رتبه بندی این سه تکنیک با یکدیگر مقایسه و رتبه بندی نهایی مناطق با روش ادغام میانگین حسابی انجام گردید. با توجه به نتایج وزن دهی به روش آنتروپی، شاخص پوشش گیاهی وحیات جانوری با رتبه 1 و وزن % 303/ 0 مهم ترین عامل در رتبه بندی مناطق مستعد بودند. نتایج حاصله از بررسی روش های فوق نشان داد که، منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر بهترین منطقه جهت فعالیت های اکوتوریسمی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 169
لینک کوتاه:
magiran.com/p1458545 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!