ارزیابی ساخت تخته لایه از گونه پالونیا با بهره گیری از دو نوع چسب اوره و فنل فرمالدهید

پیام:
چکیده:
در سال های اخیر صنعت تخته لایه و روکش به علت کمبود گرده بینه های با قطر مناسب و همچنین نبود فناوری های نوین برای بهره گیری از گرده بینه های کم قطر در کشور، دارای رشد منفی بوده است. این در حالی است که با افزایش چشمگیر جمعیت و در نتیجه گسترش ساختمان سازی بویژه در کلان شهرها، تقاضا برای مصرف فرآورده های لیگنوسلولزی روز به روز در حال افزایش است. بنابراین به نظر می رسد که بهره گیری از چوب های تولیدی در دوره های بهره برداری کوتاه مدت (زراعت چوب) برای تامین ماده اولیه مورد نیاز صنایع یادشده امری اجتناب ناپذیر می باشد.
بنابراین در این راستا تخته لایه هایی از گونه پالونیا ساخته شد و خواص فیزیکی و مکانیکی آن مورد ارزیابی قرار گرفت. برای این منظور 4 گرده بینه از گونه پالونیا (با طول 120 و قطر55 ساتی متر) از جنگل های شصت کلاته گرگان تهیه و برای لایه گیری به کارخانه کوثر در گنبد منتقل شد. سپس لایه های تهیه شده (با ضخامت 4 میلی متر) به آزمایشگاه علوم و صنایع چوب دانشگاه گرگان منتقل شد و تخته لایه های مورد نظر برابر استاندارد 3210 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تهیه و آزمایش های مربوطه بر روی آنها انجام شد.
نتایج حاصله نشان داد خواص مکانیکی تخته های ساخته شده بالاتر از حد استاندارد بوده و در مورد خواص فیزیکی تنها برای نمونه های تولید شده با چسب اوره فرمالدهید کمتر از حد مجاز بود که البته این اختلاف معنی دار نبود و میتوان آن را در حد استاندارد در نظر گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1458554 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!