اثر شکل نیتروژن (آمونیوم و نیترات) بر شاخص های کمی و کیفی گل لاله (Tulip gesneriana) رقم Apricot parrot

پیام:
چکیده:

این تحقیق به منظور مطالعه اثر محلول های غذایی بر شاخص های کمی و کیفی گل لاله (T. gesneriana) رقمApricot parrot در قالب طرح کاملا تصادفی با 5 تیمار محلول غذایی، 4 واحد آزمایشی و 3 تکرار انجام شد. گیاهان با پنج نوع محلول غذایی مختلف (1S، 2S، 3S، 4S و 5S) به ترتیب با نسبت صفر، 038/ 0، 074/ 0، 11/ 0 و 14/ 0 نیتروژن آمونیومی به نیتروژن کل تغذیه شدند. تمام محلول های غذایی حاوی مقادیر مشابهی از سایر عناصر معدنی بودند. غلظت نیتروژن کل در تمام محلول ها 5/ 2 میلی اکی والان در لیتر و غلظت کل عناصر غذایی در تمام محلول ها 8/ 4 میلی اکی والان در لیتر بود. بر اساس نتایج، با افزایش مقدار آمونیوم در محلول های غذایی، مقدار نیتروژن و پروتئین کل ذخیره شده در پیاز کاهش پیدا کرده، اما مقدار این شاخص در اندام هوایی افزایش پیدا کرد. مقادیر آمونیوم مورد استفاده در محلول ها بر غلظت پتاسیم اندام هوایی گیاهان تاثیر معنی داری نداشت و افزایش مقدار آمونیوم باعث افزایش غلظت فسفر در اندام های هوایی گیاهان شد. بیشترین مقدار کلسیم و منیزیم اندام های هوایی، وزن تر ثبت شده و طول و قطر ساقه گل دهنده در گیاهان تغذیه شده با محلول غذایی 2 Sبه دست آمد. با افزایش مقدار آمونیوم، تعداد پیازچه های تولیدی افزایش یافته، اما اندازه آنها کاهش پیدا کرد. مدت زمان لازم از کاشت تا گل دهی پیازها با افزایش مقدار آمونیوم کاهش یافت. بیشترین طول عمر پس از برداشت گل ها در گیاهان تغذیه شده با محلول غذایی 2S مشاهده شد. به طور کلی، بر اساس نتایج این تحقیق مشخص شد که با افزایش مقدار جزیی آمونیوم در محلول غذایی، شاخص های کیفی گل لاله مانند طول و قطر ساقه گل دهنده افزایش یافته ولی طول عمر پس از برداشت و تعداد پیازچه تولیدی رو به کاهش می گذارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1460535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!