ارزیابی متغیرهای پیش آگهی در رده بندی نرخ بقای بیماران مبتلا به سرطان ریه با استفاده از مدل درخت تصمیم در استان آذربایجان غربی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عزت نفس موجب ارتقای سلامت روان می گردد. مطالعات نشان داده عزت نفس دانشجویان پرستاری، به خصوص جنس مونث در سطح مطلوبی نیست.انجام برنامه های ورزشی نقش مهمی در افزایش عزت نفس دارد. لذا،، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر تمرینات پیلاتس بر عزت نفس دانشجویان دختر پرستاری انجام گردید. سرطان ریه به علت شانس پایین زنده ماندن از مهم ترین و کشنده ترین نوع سرطان محسوب می شود و بیشترین میزان مرگ ومیر را در مقایسه با سرطان های سینه، پروستات و سایر سرطان های چندگانه دارد. هدف از این مطالعه، تحلیل داده های بقای بیماران مبتلا به سرطان ریه در استان آذربایجان غربی می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه همگروهی تاریخی اطلاعات مربوط به 355 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان های استان آذربایجان غربی در فاصله سال های 93-1386 مورد بررسی و وضعیت بقای بیماران تا پایان خرداد 1393 مورد پیگیری قرارگرفت. داده ها شامل اطلاعات دموگرافی و هیستوپاتولوژیک هستند. زمان بقای بیماران از زمان تشخیص تا مرگ یا پایان مطالعه در نظرگرفته شد. برای تحلیل داده ها و رده بندی بیماران از مدل درخت تصمیم استفاده گردید. کلیه ی تحلیل ها با استفاده از نرم افزار R صورت گرفت.
یافته ها
میانگین و میانه ی زمان بقا برای 355 بیمار مبتلا به سرطان ریه به ترتیب 13 ماه و 4/8 ماه برآوردگردید. احتمال بقای 1ساله 39 درصد بوده و تنها 7 درصد از بیماران، بقای 3 ساله را تجربه کرد بودند. مدل درخت تصمیم متغیرهای وضعیت درمان،(EasternCooperativeOncology Group (ECOG، وضعیت سیگاری بودن، سن تشخیص بیماری و مرحله ی تومور به عنوان متغیرهای مهم شناسایی کرد.
نتیجه گیری
استفاده از مدل درخت رده بندی، می تواند منجر به شناسایی ریسک فاکتورهای مهم و موثر بر بقای بیماران شود و شناسایی این عوامل در بیماران سرطانی می تواند باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری شده و زمان بقای بیماران را افزایش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
549 تا 566
لینک کوتاه:
magiran.com/p1461015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!