بررسی وضعیت آلودگی مهد کودک های شهر حاجی آباد به مایت های گرد و غبار

پیام:
چکیده:
مقدمه
مایت های گرد و غبار از عوامل موثر در بروز بیماری های تنفسی همچون آسم و التهاب مجاری تنفسی در دنیا محسوب می شوند. در شهر حاجی آباد به دلیل آب و هوای معتدل شرایط زیستی بسیار مناسبی را برای رشد و تکثیر این بندپایان در اماکن عمومی فراهم می باشد. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت آلودگی مهد کودک های شهر حاجی آباد به مایت های گرد و غبار انجام شد.
روش ها
این مطالعه بصورت توصیفی- مقطعی انجام شد. جامعه مورد بررسی شامل 2 باب مهد کودک شهر حاجی آباد بود که به روش تصادفی انتخاب شدند. نمونه های مایت با استفاده از جارو برقی جمع آوری شد. نمونه های جمع آوری شده به آزمایشگاه منتقل شدند. سپس نمونه های گرد و غبار در اسید لاکتیک 85% جوشانده و شفاف سازی شدند و مایت های موجود بر سطح فوقانی سوسپانسیون با استفاده از سوزن حشره شناسی جداسازی شدند. مایت ها بر روی لام مونته و پس از خشک شدن بر اساس ویژگی های مرفولوژیک و با استفاده از کلیدهای معتبر شناسایی شدند.
نتایج
در این مطالعه در مجموع 482 مایت جمع آوری و تشخیص داده شدند. مایت های جمع آوری شده بر اساس صفات مرفولوژیک در 5 گونه طبقه بندی شدند که عبارتند از: درماتوفاگوئیدس فارینه (23/ 34%)، درماتوفاگوئیدس پترونیسینوس (18/ 27%)، درماتوفاگوئیدس ایوانسی (27/ 21%)، کلیتئوس مالاسنسیس(24/ 12%) و اورنیتونیسوس باکوتی(98 /4%).
در این مطالعه درماتوفاگوئیدس فارینه به عنوان گونه غالب با انتشار وسیع از تمامی اماکن مورد مطالعه جمع آوری گردید.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این پژوهش مهد کودک های شهر حاجی آباد به بیش از یک گونه مایت گرد و غبار آلوده هستند. رعایت بهداشت محیط در مهد کودک ها می تواند نقش مهمی در کنترل جمعیت مایت ها و پیشگیری از بیماری های تنفسی در این شهر داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1461911 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!