بررسی اثر 6 هفته لیگاتوربندی عصب سیاتیک بر رفتار درد و بیان ژن داینئین در موش های صحرایی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
انتقال آکسونی فرایند حیاتی در سیستم عصبی است و اختلال در پروتئین های حرکتی درگیر در انتقال آکسونی-مانند داینئین- عامل رایجی در بسیاری از بیماری های تخریب عصبی نظیر اسکلوروزیس جانبی آمیوتروفیک(ALS) می باشد. با این حال، مطالعه ای که اختلالات انتقال آکسونی را در اثر فعالیت کاهش یافته و درد نوروپاتیک را بررسی کرده باشد یافت نشد.
مواد و روش ها
10سر موش صحرایی نر نژاد ویستار با میانگین وزن30±250 گرم به 2 گروه کنترل سالم (5=n) و گروه فعالیت کاهش یافته (SNL) (5=n) تقسیم شدند. طی شش هفته پس از آن آزمون های رفتاری درد نوروپاتیک در گروه های پژوهشی به طور مستمر انجام شد. در پایان هفته ششم تغییرات بیان ژن داینئین در عصب سیاتیک با تکنیکReal time اندازه گیری و با روش-ΔΔCT 2 محاسبه شد.
نتایج
پس از 6 هفته، آزمون های رفتاری درد نوروپاتیک آلوداینیای مکانیکی و پردردی حرارتی نشان داد که در گروه SNL آستانه درد نسبت به گروه کنترل به طور معناداری کمتر بود(05/ 0≤ P). همچنین میزان بیان ژن داینئین در عصب سیاتیک در گروه SNL شده به طور معناداری نسبت به گروه کنترل کاهش یافته بود(05/ 0≤ P).
نتیجه گیری
به نظر می رسد فعالیت بدنی کاهش یافته و درد نوروپاتیک با بیان ژن کاهش یافته داینئین در فیبر عصب سیاتیک مرتبط است. با توجه به اعمال فیزیولوژیک داینئین در نورون احتمالا این شرایط موجب اختلالات عملکردی سیستم عصبی و عضلانی می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1462393 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!