دومین انقلاب در بازار گاز: نگاهی به استراتژی انرژی چین

پیام:
چکیده:
چین در حال حاضر مهم ترین کشور جهان در زمینه شکل دادن آینده بازار انرژی و تحولات آتی آن است. تقاضای موجود انرژی این کشور به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان و تداوم رشد بالای اقتصادی طی دهه های اخیر دلالت بر نقش حائز اهمیت این کشور در شکل دهی تحولات بازار انرژی دارد. چشم اندازهای موجود نشان دهنده تداوم رشد بالای اقتصادی و بالتبع تداوم نیاز این کشور به مصرف و واردات انرژی است و از این رو این کشور هدف بسیاری از پروژه های صادرات انرژی از جمله صادرات گاز قرار گرفته است. این در حالی است که چین قابلیت تامین 90 درصد از انرژی مورد نیاز خود را دارد. این کشور، بزرگترین دارنده ذخایر زغال سنگ و ذخایر شیل گاز و سومین دارنده بزرگ ذخایر coalbed methane در جهان است و چین با علم به این واقعیت استراتژی ای در بازار انرژی مبتنی بر دو رکن یعنی «سیاست توسعه ی انرژی های پاک تر از قبیل انرژی های تجدید پذیر و گاز طبیعی و دوم»ایده تاریخی خودبسندگی«دنبال می کند که نتیجه آن تلاش های گسترده برای تامین انرژی از ذخایر داخلی است. در این مطالعه به بررسی تحولات در بازار گاز چین واثرات آن بر بازار گاز در سطح جهان پرداخته می شود. نتایج مبین آن است که طی سال های آتی سهم گاز در سبد انرژی چین افزایش قابل ملاحظه ای خواهد یافت. این مسئله به معنای افزایش واردات گاز چین نیست و بالعکس با توجه به سیاست چین در بازار انرژی باعث افزایش قابل ملاحظه تولید گاز غیرمتعارف و در نتیجه کاهش حجم واردات گاز توسط چین و بالتبع متناسب با کاهش واردات چین قیمت گاز در منطقه ی آسیا- پاسفیک کاهش خواهد یافت. اتفاقی که در بازار آمریکا در سال 2006 رخ داد و بسیاری از معادلات بازار گاز از جمله الگوی تجارت بر هم خورد و از آن به عنوان انقلاب نخست در بازار گاز یاد می شود. نتایج این مطالعه نشان دهنده قریب الوقوع بودن دومین انقلاب در بازار گاز این بار توسط اژدهای انرژی چین است.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p1463016 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!