ارتباط بین پوشش گیاهی و عامل های فیزیوگرافی در جنگل کران رودی دره خان در جنوب ارومیه

پیام:
چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین پوشش گیاهی با عامل های فیزیوگرافی و تعیین گونه های معرف در گروه های اکولوژیک، در جنگل کران رودی دره خان در جنوب ارومیه انجام شد. برای تعیین سطح قطعه نمونه از روش سطح حداقل استفاده شد. براین اساس سطح 400 مترمربعی برای پوشش درختی و درختچه ای و 100 مترمربعی برای پوشش علفی به دست آمد. سی ودو قطعه نمونه برای گیاهان چوبی و 50 قطعه نمونه برای پوشش علفی به روش خط نمونه در فاصله های صفر، 20، 50، 100 و 200 متری رودخانه دره خان و عمود بر محور اصلی آن در دو طرف پیاده شد و گونه های گیاهی آن شناسایی و درصد پوشش گیاهی در هر قطعه نمونه با استفاده از مقیاس براون- بلانکه برآورد شد. برای تعیین گروه های اکولوژیک و گونه های معرف از تجزیه وتحلیل خوشه ایو تجزیه وتحلیل گونه های معرف و برای تجزیه و تحلیل ارتباط بین پوشش گیاهی با عامل های فیزیوگرافی از روش NMS استفاده شد. براساس تجزیه و تحلیل خوشه ای، گیاهان علفی منطقه در سه گروه اکولوژیک دامنه شمالی، دامنه جنوبی و کنار رودخانه ای قرار گرفتند. نتایج آنالیز NMS نشان داد که شیب و ارتفاع از سطح دریا از مهمترین عامل های تاثیرگذار بر پراکنش گونه های علفی در اکوسیستم دره خان هستند. از گونه های معرف دامنه شمالی، Astragalus persicus، Echinops bithynicus و Silene marschallii، دامنه جنوبی، Salvia multicaulis، Onosma sericeum وAristolochia bottae و کنار رودخانه ای،Colchicum szovitsii، Galium spurium و Pimpinella anthriscoides را می توان نام برد. گونه های چوبی نیز در دو گروه اکولوژیک کنار رودخانه ای (Juglans regia و Pyrus syriaca) و دور از رودخانه (Cerasus microcarpa و Pistacia atlantica) قرار گرفتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
279
لینک کوتاه:
magiran.com/p1463341 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!