بررسی تنوع زیستی کنه های خاکزی خانواده (Laelapidae(Acari: Mesostigmata در زمین هایی با کاربرد متفاوت در شهرستان های شهرکرد و سامان

پیام:
چکیده:
کنه ها بهترین نماینده بندپایان در خاک به شمار می روند، چون از نظر جنس، نیچ اکولوژیکی و رفتار تنوع زیادی دارند. در این تحقیق فراوانی و تنوع زیستی کنه های خانواده Laelapidae در باغات و زمین های زراعی در هشت ایستگاه در مناطق سامان و شهرکرد مورد ارزیابی قرار گرفت. در هر ایستگاه مقایسه بین باغ و زمین زراعی انجام شده است. شاخص تنوع شانون- وینر کنه های خانواده Laelapidae در بین ایستگاه های مورد مقایسه، برای سیستم های باغ و زراعی از تفاوت معنی داری برخوردار بود. بیشترین مقدار این شاخص در شهرستان شهرکرد مربوط به خاک جمع آوری شده از پای درختان نارون (44/0) بوده است. شاخص غنای گونه ای مارگالف برای باغ بادام در منطقه سامان با مقدار (64/0) بیشتر از سایر مناطق بود. بیشترین مقدار شاخص سیمپسون در شهرستان سامان مربوط به بادام (39/0) بوده است. ضریب تبیین بین میزان مواد آلی خاک و شاخص های تنوع محاسبه گردید. نتایج نشان داد رابطه رگرسیون خطی و ضریب تبیین میان مقدار مواد آلی و شاخص سیمپسون نسبت به بقیه شاخص ها بیشتر بود (73/0 =2r). بنابراین می توان گفت پاسخ جامعه کنه های خانواده Laelapidae به نحوه مدیریت زمین، تغییر در فراوانی گونه ها و تغییر در شاخص تنوع بستگی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1465508 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!