تحلیل مرگ و میر مادران در ایران طی سال های 91-1386

پیام:
چکیده:
مقدمه
مرگ مادری یک پدیده غم انگیز تهدید کننده حیات انسانی و نشان دهنده وضعیت سلامتی زنان در یک جامعه و رشد و توسعه جوامع است؛ پیش گیری از مرگ مادران یکی از اهداف اصلی در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، می باشد. مطالعه حاضر، به منظور بررسی و تحلیل اطلاعات ثبت شده کشوری در خصوص مرگ مادران، در جهت ارتقای مدیریت مرگ مادری انجام شد.
روش
در این مطالعه بوم شناسی، کلیه داده های ثبت شده مربوط به مرگ مادری از فروردین 1386 تا پایان اسفند 1391، از اداره سلامت وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی گردآوری شد. سپس، این داده ها با توجه به آمار متولدین در بازه زمانی مذکور و شاخص های کشوری مرتبط، بررسی و تحلیل گردید.
یافته ها
نسبت مرگ مادر در سال های مورد بررسی، 3/22 در صد هزار تولد زنده برآورد شد که به طور متوسط، سالیانه حدود 41/0 در صد هزار تولد زنده در کل کشور کاهش داشت. استان سیستان و بلوچستان با 6/48 و استان چهارمحال و بختیاری با 6/9 در صد هزار تولد زنده، به ترتیب بیشترین و کمترین نسبت مرگ مادر را دارا بودند. تحلیل داده های ثبت شده نشان دهنده میزان مرگ به نسبت زیاد مادران در گروه های سنی کمتر از 15 سال (2/50 در صد هزار زایمان) و بالای 35 سال (3/61 در صد هزار زایمان) بود. تحلیل های سطح استانی نشان داد که ارتباط معکوس معنی دار آماری بین نسبت مرگ مادر با متغیرهای حضور خالص دختران در آموزش راهنمایی، باسوادی مردان و زنان، استفاده از آب آشامیدنی سالم و سیستم بهینه دفع فاضلاب، همچنین پوشش مراقبت های دوران بارداری و پس از زایمان وجود داشت. از طرفی، بین درصد موارد زایمان در منزل و انجام زایمان توسط مامای محلی، با نسبت مرگ مادر همبستگی مثبت معنی دار آماری وجود داشت.
نتیجه گیری
این مطالعه، ارتباط بین متغیرهای اجتماعی و بهداشتی را با مرگ مادری در استان های مختلف کشور نشان داد. ضروری است که به منظور کاهش موارد مرگ مادران، تلاش بیشتر در جهت رشد و توسعه همه جانبه استان های مختلف کشور، به ویژه مناطق محروم، صورت پذیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
650
لینک کوتاه:
magiran.com/p1465666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!