توجه به نقش دستیاران پزشکی در کاهش آمار سزارین؛ طراحی و ارزیابی سایکومتریک پرسشنامه ی سنجش نگرش دستیاران نسبت به سزارین انتخابی و زایمان واژینال-1394

پیام:
چکیده:
در سال های اخیر آمار سزارین در کشور افزایش چشم گیری داشته است. تیم درمان به خصوص پزشکان متخصص به عنوان قشری فرهیخته و مورد مشورت عموم جامعه، می تواند نقش موثری در کنترل منطقی آمار سزارین داشته باشد؛ این کنترل از نظر پزشکی، اقتصادی، ارتباط پزشک-بیمار و... بار و ارزش اخلاقی دارد. در این راستا، در این مطالعه سعی شده است به تعیین آگاهی و نگرش دستیاران پزشکی نسبت به انجام سزارین انتخابی در مقایسه با زایمان طبیعی جهت تبیین میزان انطباق نگرش دستیاران با سیاست وزارت بهداشت پرداخته شود.
در این مطالعه ی توصیفی- مقطعی، دستیاران رشته های ماژور دانشکده ی پزشکی شیراز (داخلی، جراحی، زنان و زایمان، اطفال) توسط پرسشنامه ای محقق ساخته، مورد مصاحبه قرار گرفتند؛ روایی صوری، محتوا و پایایی پرسشنامه بررسی و تایید شد. داده ها به وسیله ی نرم افزار SPSS نسخه ی 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
ضریب آلفای کرونباخ 0/77 بود. 108 دستیار با میانگین سنی 32/89 در مطالعه شرکت داشتند، 53 نفر دارای سابقه ی حداقل یک بار زایمان خود یا همسرشان با میانگین رضایت 9/5 و 6/3 از 10 برای زایمان طبیعی و سزارین بودند. میانگین امتیاز سوالات آگاهی 3/5، نگرش 3/6 و عملکرد 3/3 از 5 بود. ارتباط متغیر جنسیت با بعد آگاهی و متغیر رشته ی تخصصی با ابعاد سه گانه و نوع زایمان با دو بعد نگرش و عملکرد معنی دار بود. به نظر 34/3 درصد از دستیاران، «اجباری کردن آموزش همگانی مادران باردار» اولویت اول در کاهش آمار سزارین بود که با بعد آگاهی نیز ارتباط معنی دار داشت. آموزش موثر مادران در دوران بارداری از راهکارهای اصلی کاهش آمار سزارین است. با توجه به نقش و تاثیر اجتماعی آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان متخصص در انتخاب نوع زایمان توسط مادران باردار، ارتقای برنامه های آموزشی دوره ی تخصصی در راستای تحقق سیاست های جدید وزارت بهداشت، در جهت کاهش آمار سزارین ضرورت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1465687 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!