موانع درک شده مادران در کنترل مصرف مواد قندی در کودکان6-3،مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مصرف مواد قندی در میان وعده ها از مهم ترین عوامل خطر مرتبط با پوسیدگی دندان است. کودکان علاقه شدیدی به مصرف این مواد دارند و والدین به دلایل متفاوت، اقدام مناسب جهت کنترل این رفتار را انجام نمی دهند. مطالعه حاضر با هدف تبیین موانع درک شده مادران در زمینه کنترل رفتار تغذیه با مواد قندی در کودکان صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه کیفی پدیدارشناسی در سال 1393 بر روی 40 مادر دارای کودک 6-3 سال انجام شد که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند. جهت گردآوری داده ها از مصاحبه های عمیق نیمه ساختارمند استفاده شد. تمام داده ها ضبط و دست نویس شده و با تحلیل درون مایه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور رعایت موازین اخلاقی، قبل از شروع مصاحبه، به مشارکت کنندگان، هدف تحقیق، روش مصاحبه، محرمانه بودن داده ها و آزادی آن ها برای ورود یا خروج از مطالعه توضیح داده شد و رضایت شفاهی آن ها برای شرکت در مطالعه کسب شد.
یافته ها
بر اساس نتایج این مطالعه، موانع درک شده مادران در 3 درونمایه اصلی متشکل از موانع درک شده مربوط به مادر (عدم آگاهی و نگرش نامناسب)، موانع درک شده مربوط به کودک (شرایط روحی و رفتار نامناسب) و موانع درک شده مربوط به خانواده (فرهنگ و رفتار اعضای خانواده) قابل طبقه بندی بود.
نتیجه گیری
این پژوهش، دیدگاهی عمیق از موانع مصرف مناسب مواد قندی درکودکان از منظر مادران ایجاد می کند که می توان از آن به عنوان پایه ای برای مطالعات کمی آینده و آموزش به مادران در جهت ارتقاء سلامت دهان و دندان کودکان استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1466127 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!