مطالعه ی برخی ویژگی های زیستی کفشدوزک Oenopia conglobata با تغذیه از سه گونه شته ی برگ یولاف Rhopalosiphum padi، شته ی گل محمدی Macrosiphum rosae و شته ی صنوبر Chaitophorus populi

نویسنده:
پیام:
چکیده:
کفشدوزک Oenopia conglobataاز شکارگرهایی است که در اکثر نقاط ایران و جهان از روی درختان غیر مثمر و مثمر جمع آوری شده است. در این بررسی شته ی Rhopalosiphum padi، شته ی گل محمدی Macrosiphum rosae و شته ی صنوبر Chaitophorous populi به عنوان میزبان کفشدوزک به ترتیب روی گندم، گل محمدی و نهال های صنوبر در اتاق های رشد پرورش داده شدند. میانگین میزان تغذیه روزانه و کل برای کفشدوزک ها در مرحله ی لاروی و بالغ از شته ی R. padi بیش ازسایر شته ها بود. طول عمر مراحل نابالغ کفشدوزک با تغذیه از شته ی R. padi به ترتیب برای لارو سن اول 2/ 0±5/ 2، لارو سن دوم 2 روز، لارو سن سوم 1 /0±5/ 2 روز و لارو سن چهارم 1/ 0±5/ 2 روز و کوتاه تر از زمانی بود که از سایر شته ها تغذیه کردند. میزان پرخوری لاروهای سنین مختلف با سن لاروی نسبت مستقیم نشان داد. حشرات بالغ نر و ماده نسبت به مراحل لاروی حریص تر بوده و به ترتیب 43±3316 و 21±3390 شته در طول عمر خود مصرف کردند. نرخ باروری و میزان تخم گذاری کفشدوزک های ماده با تغذیه از شته ی R. padi 11±415 تخم و بیشتر از سایر شته ها بود. این فاکتورها برای شته ی صنوبر و شته ی گل محمدی در مرتبه های بعدی قرار گرفت. نتایج آزمایش ها نشان داد که شته ی R. padi به لحاظ ارزش غذایی بالاتر، تاثیر مطلوب بر ویژگی های زیستی کفشدوزک کروی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p1466193 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!