بررسی ترکیب چند نوع پلیمر در افزایش پایداری ویروس HaNPV در برابر اشعه فرابنفش

پیام:
چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش و تاثیر پلیمر های گوناگون در میکروکپسول کردن و پوشش دهی ویروس HaNPV در مقابل اشعه فرابنفش انجام شده است. برای این منظور فرمولاسیون میکروکپسول ویروس HaNPV با استفاده از سه پلیمر سدیم آلژینات، ژلاتین و نشاسته و نیز ترکیب این سه پلیمر، به کمک روش امولسیون ساخته شد. میزان پایداری و فعالیت بیولوژیکی ویروس در فرمولاسیون های حاصل پس از 5 و 24 ساعت اشعه دهی با نور (UVA (nm385، روی لارو Helicoverpa armigera ارزیابی شد. میزان تلفات لاروهای تغذیه شده با سوسپانسیون غیرمیکروکپسول از 100% قبل از اشعه دهی به 66/46% پس از اشعه دهی به مدت 24 ساعت کاهش یافت. قبل از اشعه دهی، هر یک از پلیمرهای نشاسته و سدیم آلژینات به طور مجزا و در غلظت های بکار رفته نه تنها نتوانستند پوشش مناسبی برای ویروس HaNPV در مقابل اشعه فرا بنفش ایجاد کنند، بلکه موجب کاهش فعالیت کشندگی ویروس شدند. در حالیکه ترکیب نشاسته و سدیم آلژینات با هم دارای اثر هم افزایی بوده و موجب افزایش فعالیت بیولوژیکی ویروس شد. درصد تلفات به ازای فرمولاسیون حاصل از ترکیب نشاسته و سدیم آلژینات، در مقایسه با سوسپانسیون غیر میکروکپسول معنی دار بود (df = 7، P<0.05،). در صد تلفات فرمولاسیون ژلاتین و ترکیب آن با سایر پلیمر های بکار رفته، با سوسپانسیون غیر میکروکپسول ویروس تفاوت معنی داری داشتند (df = 7، P<0.05). به طور کلی ژلاتین و ترکیب آن با سایر پلیمرها پایداری لازم را برای ویروس HaNPV در برابر اشعه UV فراهم کردند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1466197 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!