بررسی حضور آنتی بادی سرمی در مبتلایان به عفونت بیمارستانی آسینتوباکتر بومانی و مقایسه آن با افراد سالم و کارکنان آی سی یو

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
عفونت های بیمارستانی با منشا باکتریال به عنوان یکی از خطرناک ترین تهدیدها برای سلامت جهانی محسوب می شوند. در این بین، آسینتوباکتر بومانی، مهم ترین علت ابتلای افراد بستری به خصوص در بخش آی سی یو می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی حضور آنتی بادی سرمی علیه این باکتری در بیماران مبتلا و شفا یافته، کارکنان آی سی یو و افراد سالم بود.
مواد و روش ها
در این بررسی، 70 نمونه ی خون از بیمارستان های لاله و مسیح دانشوری در سه گروه بیماران بستری در آی سی یو با کشت خلط مثبت آسینتوباکتر، کارکنان آی سی یو و افراد سالم غیرمرتبط با عفونت های بیمارستانی، جمع آوری شد. ایزوله های باکتریایی تهیه شده از این بیمارستان ها کشت و تشخیص آسینتوباکتر بومانی با استفاده از تکنیک PCR بر اساس حضور ژن OXA-51 تایید شده و ذخیره گردیدند. نمونه ها با لیزات باکتریایی ایزوله شده با آزمایش دات بلات در 4 رقت سرمی مورد سنجش قرار گرفت و حضور آنتی بادی علیه آسینتوباکتر بومانی در آنها توسط الایزا مورد تایید قرار گرفت.
یافته ها
نتایج ایمونوبلاتینگ نشان داد که 8 مورد از گروه پرستار و 8 مورد از گروه بیمار، دارای آنتی بادی علیه آسینتو باکتر بومانی در رقت 50/ 1 از سرم بودند و تمامی گروه کنترل از نظر سطح آنتی بادی، منفی بودند. در تست الایزا، دامنه ی cut off توسط screening افراد سالم غیرمرتبط با عفونت های بیمارستانی تعیین گردید و 19 مورد از گروه پرستار و 9 مورد از گروه بیمار در رقت 50/ 1 سرم و غلظت 5 /0 میکروگرم در میکرولیتر آنتی ژن دارای تیتر مثبت از آنتی بادی بودند. تمامی نمونه های افراد سالم، منفی بودند.
نتیجه گیری
با تعیین سطح آنتی بادی سرمی می توان در پیش آگهی این عفونت بیمارستانی بهره جست. همچنین از نتایج این بررسی به کمک تست های مولکولی، به شاخص آنتی ژنیک باکتری آسینتوباکتر بومانی دست یافت که دیدگاه روشنی در تهیه ی واکسن و ایمن سازی غیرفعال، پیش روی می گذارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 180
لینک کوتاه:
magiran.com/p1466202 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!