سیمای اپیدمیولوژیک عوامل خطر، رخداد و پیامد سکته قلبی در افراد بستری در بیمارستان های استان آذربایجان غربی طی سال های 1391 و 1392

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
بیماری های قلب و عروق شایع ترین علت مرگ ومیر در جهان می باشند که علت عمده آن گرفتاری عروق کرونر می باشد. سکته قلبی کشنده ترین فرم بیماری عروق کرونری قلب است که در کشورهای درحال توسعه درحال افزایش است. این مطالعه جهت ارزیابی اپیدمیولوژی سکته قلبی ازنظر سن، جنس، نوع سکته قلبی، نوع عوامل خطر و مرگ ومیر زودرس در بیماران با تشخیص سکته قلبی در بیمارستان های استان آذربایجان غربی انجام شد.
موارد و
روش ها
این مطالعه بهروش مقطعی به اهداف توصیفی با مراجعه به داده های 2337 بیمار در سال های 1391 و 1392 در بیمارستان های استان آذربایجان غربی که داده های بیماران در سامانه سکته قلبی ثبت شده بود از بانک داده های از وزارت بهداشت استخراج گردید انجام شد. رخداد سکته قلبی در بیماران در طول بستری با بروز تغییرات در نوار قلب و افزایش آنزیم های قلبی (CK-MB و Troponin) به تائید رسیده و وارد مطالعه شدند، داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و روش های آماری توصیفی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
تعداد کل بیماران 2337 نفر با فراوانی 72.9درصد مرد و 27.1درصد زن و میانگین سنی 13±60سال و بیشترین توزیع در محدوده سنی 45 سال به بالا بود. مهم ترین عوامل خطر، سیگار (45درصد)و پرفشاری خون (35درصد) بود. انفارکتوس ناحیه تحتانی (اینفریور)34.7درصد بیشترین فراوانی را داشت و میزان مرگ ومیر بیمارستانی2.1درصد بود.
بحث و نتیجه گیری
بیماری پرفشاری خون در مردان شایع تر از زنان بود، بیشترین عامل خطرساز سکته قلبی در این مطالعه سابقه مصرف سیگار و پرفشاری خون می باشد و بیشترین محل رخداد سکته قلبی مربوط به ناحیه تحتانی قلب بود، میزان رخداد مرگ درون بیمارستانی 2.1 در صد مشاهده گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
724
لینک کوتاه:
magiran.com/p1466208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!