شناسایی جنس های باکتریایی قابل کشت موجود در آب خروجی از سیستم های تصفیه آب مراکز همودیالیز

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
کیفیت میکروبی آب مورداستفاده در مراکز دیالیز خون ازنظر پزشکی دارای اهمیت ویژه ای است. این مطالعه باهدف شناسایی باکتری های قابل کشت در آب خروجی از سیستم های تصفیه آب مراکز همودیالیز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد.
مواد و روش کار
این مطالعه توصیفی - مقطعی در سه مرکز همودیالیز بیمارستانی در سال 1393 انجام گرفت. تعداد 24 نمونه از ورودی و خروجی سیستم تصفیه آب برداشت گردید. کیفیت باکتریایی نمونه ها به وسیله آزمایش باکتری های کلیفرم کل و مدفوعی، شمارش بشقابی باکتری های هتروتروفیک به روش فیلتراسیون غشایی با محیط کشت بلاد آگار و باکتری های گرم منفی به روش فیلتراسیون غشایی با محیط کشت EMB آگار تعیین شد. کلنی های جداشده با آزمایشات بیوشیمیایی استاندارد تشخیص داده شدند.
یافته ها
میانگین pH، درجه حرارت و کلر باقیمانده در نمونه های خروجی به ترتیب برابر 9/6، 5/14 درجه سانتی گراد و صفر میلی گرم در لیتر به دست آمد. باکتری های کلیفرم کل و مدفوعی در نمونه های ورودی منفی، ولی در نمونه های خروجی در یکی از مراکز مثبت بود. تعداد باکتری های هتروتروف در نمونه های خروجی در دو مرکز بیش از استاندارد انجمن توسعه تجهیزات پزشکی بود. باکتری های گرم منفی بیشترین فراوانی را در تمامی نمونه ها داشتند. سودوموناس ها و انتروباکترها از بیشتر نمونه ها ایزوله شدند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان می دهد که سیستم های تصفیه آب موجود در بخش های دیالیز بیمارستان ها کارآیی لازم برای تامین آب مطابق با استاندارد میکروبی را ندارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
672
لینک کوتاه:
magiran.com/p1466215 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!