بررسی سطح اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و ارتباط آن با ویژگی های جمعیت شناختی در سال 1393

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از شایعترین مشکلات روانی در بین دانشجویان، اضطراب امتحان است که می تواند عملکرد فرد را مختل کند و منجر به عدم موفقیت در امتحان گردد، لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و عوامل مرتبط با آن انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی– تحلیلی بر روی510 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به روش نمونه گیری آسان در سال1393 انجام شد. در این پژوهش، ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه 25 سوالی اضطراب امتحان بود. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های t، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در این پژوهش198 دانشجو(8/ 38درصد) اضطراب امتحان خفیف، 140 دانشجو (5/ 27درصد) اضطراب امتحان متوسط و172 دانشجو (7/ 33درصد) اضطراب امتحان شدید داشتند. تفاوت بین میانگین اضطراب امتحان در رشته های تحصیلی مختلف معنی دار بود (P<0/05) و دانشجویان رشته مامایی در مقایسه با دانشجویان سایر رشته ها استرس بیشتری را تجربه می کردند. بین متغیرهای جنس، محل سکونت، سن و معدل کل دانشجویان با اضطراب امتحان رابطه معنی داری مشاهده شد (P<0/05). اما بین متغیر های تاهل، شغل والدین، ورودی نیمسال و اشتغال دانشجویان با اضطراب امتحان ارتباط معنی داری مشاهده نشد (P>0/05).
نتیجه گیری
با توجه به میزان بالای اضطراب امتحان در بین رشته های مختلف پزشکی، و با در نظر گرفتن تاثیر منفی این نوع از اضطراب بر عملکرد تحصیلی دانشجویان، لزوم بکارگیری خدمات روان شناسی و مشاوره و شناسایی علت بروز، و برنامه ریزی جهت تعدیل آن پیشنهاد می گردد. بدیهی است که در این راستا باید به گروه های دارای بیشترین خطر چون دانشجویان زن رشته مامایی توجه بیشتری معطوف گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
227 تا 236
لینک کوتاه:
magiran.com/p1466954 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!