استرس شغلی و ارتباط آن با رضایت شغلی در بین کارکنان اتاقهای کنترل یکی از پالایشگاه های نفت جنوب ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
استرس شغلی از عدم تعادل بین نیازهای شغلی و توانایی های فرد و عدم توانایی فرد جهت غلبه بر نیازهای شغلی، منتج می شود. استرس شغلی می تواند منجر به عدم رضایت شغلی شود. این مطالعه با هدف بررسی رضایت شغلی و تعیین ارتباط بین ابعاد استرس شغلی و رضایت شغلی در بین کارکنان اتاقهای کنترل یکی از پالایشگاه های نفت جنوب کشور انجام شد.
روش کار
در این مطالعه توصیفی-تحلیلی تمامی صد نفر کارکنان شاغل در اتاقهای کنترل پالایشگاه مورد مطالعه قرار گرفتند. استرس شغلی با استفاده از پرسشنامه انستیتوی بهداشت روانی آمریکا و رضایت شغلی با پرسشنامه استاندارد رابینز مورد ارزیابی قرار گرفت. اطلاعات جمع آور شده توسط نرم افزار SPSS ver.16 تجزیه و تحلیل شد و از آزمون ضریب همبستگی پیرسون جهت تعیین رابطه احتمالی بین ابعاد مختلف استرس شغلی و رضایت شغلی استفاده شد.
نتایج
نتایج این مطالعه نشان داد که 08/ 62درصد از افراد مورد مطالعه در سطح استرس بالا قرار دارند. در ارتباط با رضایت شغلی 2/ 9، 1/ 16، 7/ 28، 6/ 27 و 4/ 18 درصد ازافراد مورد مطالعه به ترتیب به عنوان کاملا«راضی، راضی، نه راضی و نه ناراضی، ناراضی و کاملا» ناراضی طبقه بندی شدند. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که رضایت شغلی با کلیه ابعاد استرس شغلی همبستگی دارد(01/ 0=P).
نتیجه گیری
با توجه به ارتباط بین رضایت و استرس شغلی می توان با تمرکز بر ابعاد مختلف استرس شغلی و بهبود وضعیت روابط بین فردی، شرایط فیزیکی و علاقه مندی به کار در بین کارکنان، سطح استرس شغلی را کاهش و به دنبال آن سطح رضایت شغلی را افرایش داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1469019 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!