بررسی رفتار لزج -کشسان میوه خرمالو در طی نگه داری با استفاده از مدل های آسایش تنش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

میوه های خرمالو از زمان برداشت تا مصرف در معرض شرایط محیطی مختلف قرار می گیرند. از آنجاییکه ویژگی های رئولوژی میوه ها برای هر عملیات فرآوری مهم می باشد، رفتار لزج-کشسان میوه های خرمالو در طی نگه داری در شرایط محیطی بوسیله ی تخمین پارامترهای آسایش آن از طریق داده های تجربی آسایش تنش بررسی شد. رفتار رئولوژی میوه های خرمالو تحت آزمون فشاری تک محوری برای رهایی تنش به مدت 480 ثانیه ارزیابی شد. سه مدل معروف آسایش تنش به نام های مدل سه جزئی ماکسول عمومی، ناسینوویچ و پلگ بر داده های تجربی برازش شدند و برای ارزیابی مدل ها از شاخص های ضریب تبیین (R2)، خطای استاندارد تخمین (SEE) و درصد خطای نسبی متوسط (ARE%) استفاده گردید. نتایج نشان داد که در طی نگه داری میوه خرمالو در شرایط محیطی مقدار تنش اولیه لازم برای ایجاد یک کرنش ثابت در میوه کامل به طور معنی داری به میزان 80% کاهش یافت، ولی زمان آسایش تنش در گستره ی 10/ 312 تا 90/ 353 ثانیه افزایش یافت. طبق نتایج بدست آمده در طی نگه داری میوه، رفتار کشسان میوه خرمالو تشدید و سفتی آن کاهش یافت. هرسه مدل رفتار لزج-کشسان میوه های خرمالو را تایید کردند، با این وجود مدل های سه جزئی ماکسول عمومی (با R2=0.999، SEE=0.017 و ARE=0.19%) و ناسینوویچ (با R2=0.996، SEE=0.057 و ARE=0.36%) بهترین مدل ها در پیش بینی داده های تجربی بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
372 تا 381
لینک کوتاه:
magiran.com/p1469263 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!