روایی تریاژ دستی و الکترونیک در پیش بینی بستری شدن در بخش مراقبت ویژه

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
سامانه تریاژ الکترونیک به تازگی در کشور طراحی شده و مورد استفاده قرارگرفته است. هدف از مطالعه حاضر بررسی روایی آن در پیش بینی نیاز به مراقبت ویژه و سپس مقایسه آن با روش تریاژ دستی است.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی گذشته نگر در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز انجام شد و در آن پرونده 491 نفر که به روش الکترونیک و 848 نفر که به روش دستی تریاژ شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی ارتباط بین سطح تریاژ و بستری شدن در بخش مراقبت ویژه، از آزمون Phi and Cramer''s V، نرم افزار SPSS16 و سطح معنی داری 0.05 استفاده شد.
یافته ها
توزیع افرادی که در بخش مراقبت ویژه بستری شده بودند، در بین سطوح پنج گانه تریاژ ESIبرای تریاژ دستی در سطح1: 16.7%، سطح2: 26.7%، سطح3: 3.8%، سطح4: 0.6%، و سطح5: 0% بود. این توزیع برای تریاژ الکترونیک در سطح1: 11.1%، سطح2: 3.3%، سطح3: 3.1%، سطح4: 2.8% و سطح5: 0% بود. مقدار V برای تریاژ دستی و الکترونیک به ترتیب برابر با 0.246 (P <0.001) و 0.096 (P= 0.314) به دست آمد.
بحث و نتیجه گیری
تفاوت بین میزان بستری شدن در بخش مراقبت ویژه در بین سطوح پنجگانه تریاژ ESI در تریاژ دستی، به لحاظ آماری معنی دار بود. بنابراین روایی تریاژ دستی در پیش بینی این پیامد تایید شد. برخلاف تریاژ دستی، شواهد به دست آمده از این مطالعه نتوانست روایی تریاژ الکترونیک را در پیش بینی بستری شدن در بخش مراقبت ویژه نشان دهد. استفاده از سایر پیامدها مانند فوت و مدت اقامت، درکنار این پیامد، می تواند تصویر جامع تری از روایی تریاژ ارائه دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1469523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!