سیمای کیفی آب های آشامیدنی شهرستان ارومیه از نظر سلامت

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
کیفیت آب آشامیدنی تاثیر بسزایی در سلامت شهروندان دارد و مقایسه آن با استانداردهای موجود و اطلاع از حدود مجاز می تواند اطلاعات مفیدی را در راستای حفظ سلامت جامعه ارائه نماید. در مقاله حاضر وضعیت کیفی آب های شرب مصرفی در شهرستان ارومیه مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است.
مواد و روش ها
نتایج مربوط به آنالیز آب شرب شهر ارومیه و روستاهای آن مشتمل بر 182 آنالیز انجام شده در سال 1391 و 1392 از مرکز بهداشت استان تهیه و پس از ورود به نرم افزار SPSS مورد آنالیزهای روتین آماری قرار گرفته و با استاندارد ملی مقایسه گردید.
یافته ها
سختی آب های شرب ارومیه از mg/L 100 تا 1040 کربنات کلسیم و بطور میانگین mg/L 144 ± 309 متفاوت است که نشان دهنده آب های سبک تا خیلی سخت است. از نظر املاح محلول مقادیر اندازه گیری شده از 103 تا mg/L 1900 و بطور متوسط mg/L 287 ± 366 می باشد. در مورد فلوراید که از نظر سلامت دارای اهمیت می باشد، مقادیر از صفر تا mg/L 1/5 و بطور میانگین mg/L 0/23±0/21 متفاوت است. در مورد کدورت در 44% نمونه های آنالیز شده کمتر از NTU 0/5، در 34% بین 0/5 و 1 و در 22% بالای NTU 1 بود.
بحث و نتیجه گیری
در مقایسه با استانداردها ملی و بین المللی آب شرب در برخی از نواحی شهرستان ارومیه مقادیر بعضی از پارامترهای کیفی آب شرب مطابق با حدود مجاز نبوده و لازم است اقدام اصلاحی در این خصوص صورت گیرد. با این حال در مجموع کیفیت فیزیکو شیمیایی آب های بررسی شده برای شرب مناسب می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1469603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!