بررسی تاثیر تیمار با AntimiR-182 روی افزایش حساسیت به داروی سیس پلاتین در سلول های Hela

پیام:
چکیده:
مقدمه
miRNA ها مولکول های RNA تک رشته ای غیرکدکننده به طول حدود 21 تا 23 نوکلئوتید هستند که ترجمه نمی شوند و در کنترل بیان ژن نقش مهمی دارند. آنها به عنوان انکوژن یا تومور ساپرسور نقش مهمی در بروز برخی سرطان ها دارند. در گزارشات مختلف miR-182 به عنوان آنکومیر در سرطان گردن رحم معرفی شده است که مانع از انجام آپوپتوز در سلول می گردد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر AntimiR-182 در رده سلولی سرطانی Hela روی القای آپوپتوز در حضور داروی سیس پلاتین و کاهش مقاومت دارویی می باشد.
مواد و روش ها
پس از کشت سلول های Hela با افزودن دوزهای مختلف داروی سیس پلاتین و بررسی میزان مرگ و میر سلول ها به روش MTT، میزان LD50 دارو به دست آمد. سپس با استفاده از حجم های مختلف لیپوفکتامین و miR کنترل نشاندار شده شرایط ترانسفکشن بهینه و غلظت اپتیمم AntimiR-182 محاسبه گردید. در نهایت AntimiR-182 و سیس پلاتین به طور مجزا و همزمان به سلول هایHela منتقل و میزان کاهش تکثیر سلولی و افزایش آپوپتوز ناشی از مهار به وسیله AntimiR-182 به تنهایی و همراه با سیس پلاتین با روش MTT و فلوسایتومتری مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج
نتایج حاصل بیانگر آن است که تیمار سلول ها با AntimiR-182 و سیس پلاتین موجب افزایش معنی دار مرگ سلول ها از 68% (تیمار با سیس پلاتین) به 81% (تیمار همزمان با AntimiR-182 و سیس پلاتین) شده است (P<0.05). این افزایش به صورت آپوپتوز و نکروز سلول ها می باشد.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان می دهد که بیان miR-182 ممکن است در افزایش مقاومت به شیمی درمانی سلول های سرطانی نقش داشته باشد. استفاده از AntimiR-182 توام با سیس پلاتین منجر به تقویت اثر سیس پلاتین و در نتیجه کاهش غلظت LD50 سیس پلاتین می شود، بنابراین می توان از آن به عنوان یک درمان مکمل به منظور افزایش حساسیت سلول های سرطانی به درمان و کاهش مقاومت دارویی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1470806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!