بررسی فراوانی ناقلین بینی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آن در کارکنان بیمارستان منطقه ای کرمانشاه زمستان 92

پیام:
چکیده:
مقدمه
استافیلوکوکوس ارئوس یکی از عوامل عفونت های جامعه و بیمارستان محسوب می شود. یکی از مهم ترین منابع استافیلوکوکی برای عفونت های بیمارستانی در میان ناقلین بینی کارکنان بیمارستانی است. اهمیت مقاومت دارویی این سویه ها به ویژه سویه هایاستافیلوکوکوس ارئوس مقاوم به متی سیلینیکی از مشکلات جدی در محیط بیمارستان می باشد. هدف از این مطالعه جهت تعیین فراوانی ناقلین استافیلوکوکوس ارئوس در بینی و تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی آن در کارکنان درمانی بیمارستان 520 کرمانشاه بوده است.
روش کار
یک مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 118 از کارکنان درمان بودکه نمونه ها از ناحیه قدامی بینی کارکنان درمان، توسط سوآپ پنبه ای استریل گرفته و بر روی محیط بلاد آگار کشت داده شد.
یافته ها
از 118 کارکنان درمان، 45 (38%)، ناقل استافیلوکوکوس ارئوس که از این تعداد 11 مقاوم به متی سیلین بودند و میانگین سن افراد 56 /27 سال، 47 (8/ 39%) زن و 71(2/ 60%) مرد بودند. بیشترین میزان ناقلین استافیلوکوکوس ارئوس مقاوم به متی سیلین در میان پرستاران (45%) و در بخش درمانگاه بیمارستان (37%) بود. در بین سویه های استافیلوکوکوس ارئوس مقاوم به متی سیلین بیشترین مقاومت نسبت به جنتامایسین (100%) و سفیکسیم (100%) و کمترین مقاومت، مربوط به لوفلوکساسین (91%) و موپیروسین(100%) بود.
نتیجه گیری
کارکنان درمانی به عنوان منبع مهم عفونت برای دیگر بیماران و موجب عفونت بیمارستانی در بیمارستان می شوند. مطالعه ما می تواند برای کنترل پخش سویه های استافیلوکوکوس ارئوس مقاوم به متی سیلین به ویژه در بیمارستان ها که به طور مرتب کارکنان درمان را غربالگری می کنند مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1471504 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!