حسابرسی مراقبت های پرستاری قبل و بعد از عمل جراحی در بخش های نوزادان و مراقبت ویژه نوزادان در بیمارستان های آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
حدود 3 درصد از نوزادان دارای یک ناهنجاری جسمی بزرگ هستند که نیاز به مداخلات جراحی دارند. به دنبال افزایش تولد نوزادان نارس، ناهنجاری هایی که نیاز به مداخلات جراحی دارند افزایش یافته است. آترزی مری، انسداد روده و مقعد بسته از ناهنجاری های شایع در نوزادان هستند که با انجام مراقبت های پرستاری مطابق با استانداردهای موجود، مراقبت ها به صورت موثرتر و ایمن تر انجام می شود و طول مدت بستری نوزاد در بیمارستان کاهش می یابد. مطالعه حاضر باهدف ارزیابی میزان مطابقت مراقبت های پرستاری قبل و بعد از عمل جراحی نوزاد با استانداردهای موجود انجام گردید.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی از نوع حسابرسی است که در آن تعداد 150 مراقبت پرستاری قبل و بعد از عمل جراحی نوزاد مورد مشاهده و بررسی و سپس با استانداردهای موجود مورد مقایسه قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم سیاهه حاوی اطلاعاتی مربوط به نحوه انجام مراقبت های استاندارد قبل و بعد از عمل جراحی نوزاد بود که بر اساس مرور متون و استانداردهای موجود طراحی شده و روایی و پایایی آن به ترتیب از طریق بررسی روایی محتوا و محاسبه ضریب توافق میان مشاهده گرها (ای سی سی) برابر با 88/ 0 مورد ارزیابی قرار گرفت. روش جمع آوری اطلاعات، مشاهده و ثبت گزینه های فرم های سیاهه بود که در بخش های نوزادان و مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان های مفید و مهدیه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها
میزان مطابقت مراقبت های پرستاری قبل و بعد از عمل جراحی در بخش های نوزادان و مراقبت ویژه نوزادان، در حد متوسط (9/ 66 درصد) ارزیابی شد که 7/ 60 درصد مراقبت ها درست انجام می شد، 5/ 12 درصد مراقبت ها درست انجام نمی شد و 8/ 26 درصد مراقبت ها انجام نمی شد.
بحث و نتیجه گیری
مراقبت های پرستاری قبل و بعد از عمل جراحی نوزادان، فاصله زیادی با استانداردها دارند که این امر را می توان به بی توجهی مراقبت کنندگان، نارسایی در آموزش و کمبود امکانات و تجهیزات نسبت داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
718 تا 727
لینک کوتاه:
magiran.com/p1471600 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!